Karibialta kohden Eurooppaa 2016

Jihaa ja hiio-hoi!

Sissi starttaa 8.6.2016 neljännelle Atlantin ylitykselleen.

Tältä sivulta löydät päivittäin tulevat viestit reissun etenemisestä. Lueskele ja elä mukanamme suolaista unelmaa!

Mahdolliset viestit veneelle menevät perille:  hannu.hartman@gmail.com  kautta
profiilikuvasi
Mika Azoreilla vuoden 2015 Atlantin ylityksen jälkeen…

Kipparina: Mika Piiroinen
Miehistönä: Jalmari S.  /  Juha H.  /   Harri W.  /  Milla U.

8.6.2016 starttasi Sissi Martiniquelta kohti Eurooppaa. Ensimmäinen pysähdys on Azoreilla Hortassa vajaan 3000 mailin päässä. Siellä on kaikkien valtameripurjehtijoiden tuntema Peters Sport Cafe baari, jossa on ehdottomasti päästävä käymään.

Sääennusteet näyttävät tavanomaisilta. Alussa on hyvät itäpasaatit. Sitten on vaihteleva kevyen tuulen alue, ja 30 N pohjoispuolella tulevat kovemmat matalapaineiden tuulet, jotka antavat vauhtia.

Tänään on kippari-Mikan syntymäpäivä, joten lämpimät onnittelut hänelle!!!

Mikan viesti …

Lähtöaamu on koittanut. Eilinen tiistai meni venettä lähtökuntoon laittaessa, ja hakiessa viimeiset ruokatarpeet kaupasta. Kävimme myös läpi turvallisuusasiat. Jalmari vietti pitkän tovin mastossa vaihtaessa etupurjeen nostimen kulkemaan toisesta paikasta. Vanha pylpyrä (ohjurirengas) mastossa oli kulunut täysin muodottomaksi, eikä sitä voinut käyttää. Hyvä että asia huomattiin nyt eikä vasta merellä.

Tarkempaa infoa reissun alusta tulee huomenna, jahka pääsemme vauhtiin ja saamme ensimmäiset merimailit kunnolla taakse.

IMG_20160608_135427

Sissi vauhdissa Karibialla helmikuussa 2016.

 

9.6.2016 via Iridium….

Hiio-hoi!

Sissi starttasi siis 8.6 keskiviikkona klo 10.30 kohden Azoreita.
Jäimme vielä aivan sataman putsaamaan lokin anturia joka ei pyörinyt.
Sukeltajana oli Jalmari joka huomasi samalla että köli on hurjan kasvuston
peittämä. Sukeltajan oli pitänyt putsata pohja veneen ollessa laiturissa,
mutta oli tainut osa puhdistustyöstä unhoittua… Jalmari sukelteli
vessaharja kädessä köliä puhtaaksi ja kaikkein pahimmat saikin
selviteltyä.

Parin tunnin seiluun jälkeen oli seuraavan ihmettelyn aika. Paikallinen
purjemaakari Doyle Sailsiltä oli käynyt katsomassa Sissin isopurjeen todeten sen olevan
hyvässä kunnossa. Noh… kun aurinko alkoi paistaa sopivasta kulmasta
huomasimme noin puolen metrin repeämän purjeen takaliesmassa.
On kyllä ymmärrettävää ettei vika ole näkynyt satamassa ellei aurinko
olisi sielläkin paistanut juuri oikein.

Kippari päätti että seilaamme Antiqualle joko ompelemaan purjeen itse /
viemään neulomoon.

1. yö meni reivaillessa ja säätäessä purjeita taas täysiksi. Tuuli
vaihteli jatkuvasti opettaen uutta miehistöä purjeiden käsittelyyn.

Keikutusta keikutusta…

Huomenna jälleen kuulumisia täältä alkutaipaleelta.

Terveisin kippari Mika.

Sitten pari kommenttia Hannulta, joka jätti Sissin Martiniquelle huhtikuun alussa talven charterien jälkeen…

Arvaatte varmaan, kuinka minua harmittaa, kun Sissi ei ollut täydessä kunnossa Mikan ja miehistön mennessä paikalle.  Tosiaan Doylen purjeneulomon kanssa sovittiin uuden sprayhoodin ompelu ja fokkaan snörppitaskun korjaus ja kokonaan uusi UV-suoja. Olin vielä paikalla, kun otimme yhdessä fokan alas. Samalla sovimme myös vain vuoden vanhan isopurjeen tarkistuksesta. Rullasimme purjeen ulos, ja hän totesi materiaalin olevan hyvässä kunnossa. Emme kumpikaan huomanneet kyseistä reikää takaliesmassa??? Tästä opin, että purje on aina otettava alas ja käsiin tarkastelua varten!!

Pohjan osalta nyt tiedämme, mikä antifouling toimii Karibialla. Telakoin Sissin helmikuussa St Lucialla Rodney Bayssä, ja maalasin pohjaan uuden ”myrkyn” tai kahta erilaista. Rungon ja peräsimen maalasin Jotunin Megayahctilla ja kölin Jotunin NonStopilla. Megayachtilla maalattu alue on ollut puhdas, mutta NonStopilla maalatulla alueella oli ollut paljon kasvustoa. Sissi seisoi Le Marinin edustalla kaksi kuukautta ankkuroituna.

Sitten tiedoksi Karibialla purjehtijoille, että St Lucian Rodney Bayssä on telakointi puolet edullisempi kuin Martiniquella, ja toimii ammattitaitoisesti. Lähellä on myös kattavat tarvikemyymälät ja korjauspalvelut. Sissin kokoisen veneen rungon vahaus paikallisella ”yrittäjällä” maksaa vahaajan omilla aineilla n. 150 US$, ja työn laatu on hyvä.

Karibialla kannattaa käyttää pohjaan Jotunin Megayacht Antifoulingia.

WP_003865      WP_003866

Suojaa se kypärä korkeallakin…               Liinoja on tarpeeksi, ja hyvin suojattuina kyljestä.

WP_003871  WP_003874

Uusi liukas ja hienon värinen pohja.                                  Tällainen on turvallinen peräsinrakenne.

WP_003875

Paikalliset ”yrittäjät” tarjoavat edullisia palvelujaan inokkaasti.

Ylläolevan lisäili Hannu

10.6.2016 via Iridium…

Purjeen kohtalo painoi kipparin mieltä ensimmäisen yön. Ensi keralla ei
pidä luottaa neulomon kaveriin, vaan ottaa itse purje alas, ja tarkastaa.
Noh… aina oppii.
Tein päätöksen että seilataan Antiquan sijaan Guadeloupelle ankkuriin, ja
otetaan purje alas siellä.
Hyvissä ajoin aamusella olimme ankkurissa, ja purjetta tutkittaessa
huomasimme purjeen takaliikissä olevan pientä repeämää siellä ja täällä.
Teippiä 2 rullaa saumaan ja purje ylös.

Onneksi Sississä on mukana varalla myös vanha isopurje, joka on käynyt
neulomossa ennen säkkiin pakkaamista.

Tällä hetkellä ohitamme juuri Antiquaa, ja seuraavaksi näkemäme maa on
toivon mukaan parin viikon päästä Azorit.

Ruoka on maistunut hyvin. Ruokana oli tänään kanankoipia uunissa
laitettuna ja paljon hedelmiä. Huomenna perjantaina on luvassa
”pizzaperjantai”.

Sissin sijainti:
16* 50,8´ N
061* 42,0´ W

Terkuin kippari Mika

11.6.2016 via Iridium…

Day 3 jiihaa….

3. päivä valkeni yön keikutuksen jälkeen aurinkoisena ja kevenevänä
aallokkona. Edelleen luovimme, mutta nyt meno on nautinnollista ja
”täydellistä”.
Kippari ajeli auringonnousun vuoron, ja juuri auringon tullessa esiin
tulivat delfiinit pikavisiitille.
Jalmari viritteli uistimen veteen, ja pienen tovin jälkeen kelan jarrun
naukaisi. Ensimmänen kala oli kiinni.
Työnjako oli selvänä kaikilla:
Milla kelasi kalaa sisään, Juhalla oli rommipullo valmiina kalan
”miellyttävään tainnutukseen”, kippari oli uimatasolla nostokoukun kanssa.
Eipä tullut tunaa eikä mahi mahia… Kovasti tutkimme veneessä olevia
kalaoppaita, mutta mikään niissä olevista kuvista ei vastannut saalistamme,
noin 2 kiloista tummansinistä kalaa.
Jalmari perkasi, ja kippari veti kalan siivuiksi. Harri suolasi, ja illalla
voissa paistettuna kala todettiin mainioksi.

Olemme edenneet nyt hieman yi 300M eli noin 500km. Allamme on juuri nyt
7km vettä eli suht syvää on.

Harri on vallannut keittiön ja loihtii meille ruokia, jotka katoavat
lautasilta vauhdilla. Hienoa, että joka reissulle onnistumme saamaan
tällaisia virtuooseja.

Sissi: 18* 59,1   061* 08,7, suunta (TS = 5-15*), luovikulmaa mennään.
Vauhti aika tasaisesti ollut 5,5-6,8kn. Päivän keskinopeus näyttää GPS:n
mukaan olevan 6,0kn

Delfiinit Biskajalla (Kuva: Tauno Junkkarinen)   FB_20151231_15_30_48_Saved_Picture

Delfiinit Sissin keulassa (arkistokuvaa)                                                 Komea MahiMahi ARC 2015

12.6.2016 via Iridium…

Day 4…

Nyt on oikein sunnuntaipurjehtijan päiväunia ollut koko päivän. 5-8 m/s sivutuulta eikä oikein minkäänlaista aallokkoa mainingin joukossa. Aamusella vaihdoimme keulaan fokan tilalle genoan, ja meno parani välittömästi. Yön olin päättänyt vielä pitää fokan ylhäällä, ja katsoa, miten keli muuttuu.

Kalaa emme vielä tänään ole saaneet, vaikka yritys on ollut kova eilisen namukalan jäljiltä. Juttelua, lukemista ja meren rauhoittavaa syliin tuijottelua…

Viime vuoden ylitykseltä Pasasen Juhan keksimä kansilankutus on jälleen aamun ohjelmassa. Aloitimme 30 sekunnin ajalla, ja vakaa aikomus on nostaa päivittäistä suoritusta 10 sekunnin arvoin.

Kansisuihkut nautimme myös, ja kainalohiet ainakin hetkeksi saatiin näin kuriin ( 10 min päästä se tuoksahti jo uudelleen…).

Aurinko tuntui erityisen polttavalta tänään, ja vasta illalla saimme muutaman pilven tuoman varjon ja viilennyksen.

4. yö on alkamassa, ja teemme 2h vahteja yksi henkilö kerrallaan kannella. Kippari on standby-moodissa salongissa tarvittaessa heti kannelle tulemaan.

Porukka laittelee terkkuja kotiväelle ja tutuille sekä kaikille reissua seuraaville.

Suuntaamme on tällä hetkellä TS 35-40 astetta, vauhti on maltilliset 5 kn ja sijainti 20*40,5’N ja 059*52,1′ W.

Terkuin kippari Mika

 

13.6.2016 via Iridium…

Day 5…

Jos eilinen oli leppoisa, niin ei tämäkään päivä muutosta tuonut. Aamupäivällä tuuli kääntyi sen verran taakse, että virittelimme genaakkerin valmiiksi, ja hetken päästä se vetikin Sissiä eteenpäin värikkään sinistä taivasta vasten loistaen.

Vaan ilo oli lyhyt. Tyyni alue osui kohdallemme, ja jouduimme ensi kertaa tällä reissulla turvautumaan moottorin apuun. Motorointia kesti 2,5 tuntia, ja sitten tuulialue löytyi. Tuuli on ollut koko loppupäivän kaakosta, eli etenemme sivutuulessa koillisen suuntaan.

Kokkiduo Milla & Harri laittoi illalliseksi taivaallista banaanikookkossipulijuustopaistosta valtaisien pihvien kera. Ainakaan kippari ei mahdu punkkaan tällä vatsallaan kyljelleen nukkumaan!!

Sijainti 22*14,7 N ja 058*40,9 W TS 25*

Sissillä kaikki hyvin…terkuin kippari Mika

 

14.6.2016 via Iridium…

Day 6…

Lämmintä on edelleen, mutta merivesi on viilentynyt huomattavasti. Takakannella otetut pesut merivedellä kertovat, että pohjoisen suuntaan on menty, ja veden lämpötila on tippunut 6 astetta.

Tuuli on keventynyt, ja sitä myöten myös matkavauhti pudonnut 4-6 solmun välille. Genaakkeri on ollut ylhäällä päivällä, mutta yöksi olemme se aina laskeneet.

Kalastus alkaa heti aamuauringon noustessa, mutta edelleen olemme saaneet vain yhden kalan veneeseen. Eilen iski kyllä kala kiinni, mutta se irtosi ennen kuin saimme sitä kelattua veneen lähelle. Kyllä Me vielä mahi mahia tai tunaa saamme pannulle.

Illalla pidimme lettukestit. Harri laittoi ensin suolaista, ja sitten makeaa. Auringon laskiessa herkuttelimme vatsat täyteen. Tästä oli hyvä jatkaa yövahteihin.

Sijainti 24*35,6 N ja 055*44,0 W. Trip 766 NM ja suunta 53 astetta.

Terkuin  kippari Mika

15.6.2016 via Iridium…

Day 7…

Tämä päivä oli purjeiden säätöä täynnä. Välillä tuuli välillä ajettiin
koneella. Vaihdettiin genaakkerin ja genoan välillä ja taas uudelleen.
Aurinko porotti todella kuumasti, ja yhden tyynen aikana oli mainio hetki
pysähtyä uimaan.
Mahtava tunne oli kaikilla päästä hyppäämään venestä, kun ei tarvitse
pelätä, että pää osuu pohjaan. Sinne oli matkaa 4,3km

Heti aamusta vapa vonkaisi mutta se mikä siellä kiinni oli, pääsi
irtoamaan jälleen. Saimme kuitenkin jotain muuta…
Vapa taipui, ja heti olimme jälleen valmiina nostokoukun ja rommin kera.
Jotain siellä oli kiinni, ja siimaa sisään kelatessa ihmettelimme kuinka
innokkaasti muutama lokki??? (kipparin lajitunnistus ontuu) lenteli aivan
veneen vieressä.
Noin 30 metrin päästä erotimme kalan olevankin lokki, joka oli siiman
perässä. Onneksi se oli jäänyt vain siimasta kiinni. Siima oli toisen siiven
ympärillä. Vedimme linnun aivan uimatason viereen, ja katkaisimme siiman
heti lokin takaa. Lintu lähti samantien lentämään eikä jäänyt
neuvottelemaan korvauksesta, kun menetimme tässä pelastusoperaatiossa myös
hyvän kuvan.
Linnut lentelivät veneen perässä vielä pitkään tämän jälkeen, ja vielä pari
kertaa joku törmäsi siimaan, onneksi siihen kiinni jäämättä.
Illan päätteeksi kelasime myös toisen siiman pois vedestä huomaten, että
perässä tuli suoraksi vääntynyt koukku ilman syöttiä. Jokin liian iso oli
käynyt hakemassa kumista purtavaa.

Sissi: 25* 02,7   055* 00,5
TS 50*

16.6.2016 via Iridium…

Day 7

Nyt on ollut aikas mitäänsanomaton päivä. Tasaista kevyttä tuulta ja, suoraan ajamista. Aurinko on edelleen todella kuuma, joten istumalaatikossa biminin alla on paras paikka istuskella.

Yksi kala kävi jälleen kokeilemassa, mutta ei halunnut nousta venhoon asti.
Tiesi ehkä joutuvansa pannulle.

Miehistöllä juttu lentää mukavasti. On se jännä juttu, kuinka toisilleen
tuntemattomat ihmiset hitsautuvat nopeasti yhteen, ja yhteiset jutunjuuret
löytyvät.

Saimme tänään vihdoin pakastimen tyhjäksi jauhelihapihveistä. Enää paketti
lihaa odottelee sulattelua, ja sen jälken aikamoinen virtasyöppö saadaan
sammuteltua.

Iloa sinne ja maaoperaattorimme Hannulle toive täältä että laitelee
jalistuloksia meille…

Sijainti 26* 30,2´N   052* 15,5´W

Nyt saatiin hyvä S tuuli ja genaakkerilla taas 5-6kn vauhtia.
Sateliittisää ollut hieman optimistinen. Näyttänyt meille 10-15kn tuulia
joita ei vain ole näknyt. Nyt odottelen että oltaisiin 19vrk vauhdissa.

Terkuin kippari Mika

17.6.2016 via Iridium..

Day 8

Tonni ja tonni…

Tänään oli odottettu päivä. ensimmäinen tonni eli tuhat mailia (1852km)
menisi rikki.
Kevyen aamun myötä tapahtuma sirtyi aina puolille päivin.
Harri ja Milla laitelivat pikkusuolaista ja kippari pusersi jonkinlaiset
oudot (mutta hyvänmakuiset, toimittajan lisäys) juomat, joihin tiputeltiin jääpaloja viilentämään niitä.

Tästä onkin enää 1400M jäljellä Azoreille, ja edelleen näytämme olevan
kevyissä tuulissa. Viime vuotiseen olemme noin vuorokauden verran jäljesä etenemissessä. Sen veran kevyttä ja hidasvauhtista on eteneminen ollut.
Toisalta taas, onpahan ollut helppoa, kun vene ei keinu liiaksi.

Toinen tonni saatiin iltapäivällä. Kippari katseli vapaa juuri sopivasti
huomaen sen tapuvan aavistuksen. Siimaa sisään kelatessa siellä tuntui
jotain vastusta.
Tonnipäivän kunniaksi saimme tonnikalan. Jalmari kuvautti kalan, ja
laskimme sen takaisin kasvamaan. Oli raukka noin 300g painoinen vauveli.

Kalaa olemme saaneet tänäkin vuonna hieman poikkeuksellisella
tavalla. Viime vuonna saimme kalaa alushousuilla, ja tänä vuonna oli vuoro kalastaa paidalla…
Kippari oli yövuorossa kuunnellut outoa räpistelyä, ja nuuhkinut selkeää
kalantuoksua. Mitään ei kuitenkaan taskulampulla kantta valaistessa
löytynyt.
Aamusella Jalmari laitteli yön avotilassa ollutta paitaa päälle,
ja siinähän rinnusta komisti kiinni kuivunut lentokala.

Iloa täältä kaikille

Sissi: 27* 03,4   051* 14,1
TS 60*

Terkuin kippari Mika

18.6.2016 via Iridium …

Day 9

Tulihan sitä kalaa!!!

Alkoi jo epätoivo hiipiä kipparin kainaloon, kun mahi mahia ei vain tule.
Tänään perjantaina se sitten vihdoin iski. Noin 4-5 kiloinen kaunokainen
nostettiin veneeseen, ja kippari Juhan avustuksella sai fileet jääkaappiin
suolattuina odottelemaan pannulle pääsemistä.
Illalla auringon laskiessa nautimme iltapalaksi pienet palat, ja huomisen
lounas on sitten isompaa palaa kaikille.
Kiitokset filerointiopetuksesta ARC 2014 Osmolle!

Laivoja olemme tänään nähnet ennätysmäärän. Keskellä Atlanttia 4 laivaa
samaan aikaan lähettyvillä… emme siis ole täysin yksin täällä.

Muutoin päivä (aurinkoinen jälleen kerran) on mennyt paljolti lueskellen
ja jutellen. Veneen ajamista, hyvää musiikkia kuunnellen ja meren aaltoja
katsellen.

Joka päivä kuntoilemme kannella myös. Perinteinen lankutus (Atlantin
ylittäjät kevät 2015! Nyt on tosi kovat tulokset tulossa…), punnerukset
ja vatsalihakset sekä venyttelyä. Tuon jälken on kiva viilentää itsensä
ämpärillisellä merivettä ja tujauksella suihkuvettä.

Sissi: 28* 04,5   049* 09,8
TS 55*

Sissillä kaikki hyvin…terkuin kippari Mika

19.6.2016 via Iridium…

Day 10

Lauantain vierähti luoviessa kohden Azoreita. Säennusteen mukaan tuuli
alkaa kääntymään etelästä idän kautta koilliseen, eli suoaan sinne mihin
olemme pyrkimässä. Olemme nyt parin päivän ajan jo ajaneet tarkoituksella
hieman liikaa itään, josta on sitten varaa kurssia laskea tuulen mukana.
Toivotaan, että vastainen osuus jää lyhyeksi.
Olemme nyt selkeästi yli vuorokauden hitaammassa vauhdissa kuin vuosi
sitten. Tuulet ovat olleet kevyempiä, eikä tilannetta auta
ensmmäine purjerikko…
Genaakkeri repesi 6-7 ms tuulessa aivan topista noin 20cm edellisen
paikkauksen alapuolelta. Onneksi purje meni keralla kahtia ja saimme sen
nopeasti kannelle. Azoreilla purjeneulojalla taitaa olla pikku homma
odoteltavissa.

Mahi Mahi täytti tänään vatsat eikä iltapalaa ole tarvinnut moisen
annoksen jälkeen laitella.
Aamyöstä laskujen mukaan alkaa viimeinen 1000M ja päivä päivältä alamme
nakertaa maileja pois…

Sissi: 29* 12,2′ N  047* 00,3′ W

Terkuin kippari Mika

20.6.2016 via Iridium…

Day 11

Toinen sunnuntai ja matka etenee…
Sunnuntain kunniaksi Milla akoi leipomaan jotain salaperäistä, mikä selviää
meille vasta myöhään illalla.
Koko päivän olemme luovineet kohden koillista, mutta pikkuhiljaa suunta
ikävä kyllä kääntyy ja kääntyy enemmän pohjoiseen. Vendaakaan emme voi
tehdä, sillä se veisi vielä enemmän poispäin maalista.
Aamulla saadun sääennusteen mukaan maanantaina meillä mahdollisesti tuuli
kääntyy länen puolelle, ja tällöin pääsemme etenemään vuorokauden verran
kohden Azoreita. Hortan sijaan maali on vaihtumassa suoraan Ponta Del
Gadaksi, sillä miehistöllä ei ole liikoja varapäiviä jäljellä.

Hannulta saatu sääennuste veti aamusella meillä mielet vakaviksi. Suoraa
vastatuulta koko viikoksi. Liian helpolla ollaankin päästy tähän saakka.
Luoviminen valtamerellä ei ole sama asia kuin sisävesillä tai saaristossa.
Luovikulman heikkous yllättää aina… Noh. Ei vaivuta masennukseen vaan
nautitaan vielä menosta…
Sissin miehistö lähettelee terkkuja tutuille!

Sissi: 30* 55,5′ N   045* 17,4′ W
TS 30*

Terkuin kippari Mika

21.6.2016 via Iridium…

Day 12

Maanantai oli mahi-mahi päivä.

Kippari heräili aamu kahdeksan aikoihin, ja Juha oli jo laittanut vieheen perään.
Kannelle tullessaan kippari huomasi, että vapa taipui, ja päivän ensimmäinen
Mahi nostettiin kahdestaan kannelle, perattiin ja fileroitiin. Jalmari
heräsi kyllä ihmetelemään ihmeellistä läiskytystä takakannella päänsä
yläpuolella. Noin 4 -kiloinen kala päätti läiskytellä pyrstöllään
melkoisen konsertin kanteen ennenkuin oli vainaa.

Pikku hilja miehistö heräili aamiaiselle, ja samassa vapa taipui taas.
Samankokoinen Mahi oli jälleen siiman perässä.
Tunnin päästä saatiin vielä kolmas Mahi, ja sitten kalastus olikin tältä
päivältä hoideltu. 3 kalaa aamupäivällä täytti jääkaapin, ja pakkanenkin
pantiin taas jäähtymään.

Puolilta päivin kuului kannelta huuto Valas! Parvi valaita (tunnistus jäi
tekemättä) ui rauhassa pinnalla edeten samaan suuntaan kanssamme. Lähin
jäi noin 50 metrin päähän, ja lähemmäksi emme moista halunneetkaan. Kokoa
näytti olevan sen verran.

Portugalin sotalaivoja (meduusa) on alkanut näkyä yhä enemmän ja enemmän.
Hassun näköisiä purjeella varustettuja ”limahyytelöpalloja”.

Iltapäivällä tuuli kuoli ja pitkästä aikaa kone käynnisteltiin. Hetken
tuuli vielä heräsi mutta konetus alkoi uudelleen tunnin kuluttua. Nyt
olemme maanantai – illassa ja konetus jatkuu. 2-3 ms täysi vastatuuli
hönkii kevyesti, mutta maininki takaviistosta keinuttaa meitä melkoisesti .

Olemme nyt edenneet 1576 mailia (2918 km ), ja suora matka Hortaan on 830 mailia.
Todennäköisesti joudmme kuitenkin jättämään Faialin saaren ja Peters Sport Cafen väliin, ja
suuntamaan suoraan pääsaarelle Sao Miguelille Ponta Delgadaan, jotta miehistö kerkeää lennoille kotiin.

Sääennuste lupaa edelleen pelkkää vastatuulta meille, joka pikkuhiljaa
alkaa voimistumaan. Toivomme toki, että ennuste menisi yhtä pieleen kuin
kotomaan juhannsusään ennuste..

Sissi: 32* 25, 4 N  043* 53,3 W
TS 60*

Terkuin kippari Mika

22.6.2016 via Iridium…

Day 13

Beatles ja valaat ne yhteen soppii…

Eilinen meni konettaen, ja vasta tänä aamuna klo 04 saatiin kone
sammuteltua ja purjeet vetämään. Alkuun rauhaisaa 3kn vauhtia, mutta
tendenssi oli nouseva, ja aamupäivästä mentiin jo 5 kn vauhtia. Kippari etsi
Beatles -kokoelman CD -soittimeen, ja juuri kun Keltainen sukellusvene oli
soinut, huudahti kippari porukalle, että ”valaita”!
2 noin 10 metristä valasta ui rauhaisaa vauhtia samaan suuntaan. Sissi
ohitti ne hieman lujemmalla vauhdilla 20 metrin etäisyydeltä. Kuvia ja
videota saatiin hyvin.
2016-03-25 21.59.25-1   2016-03-25 21.59.26

Tässä kaksi ryhävalasta Sissin vierellä                     Komeat pyrstöjen heilautukset hyvästiksi
Olemme päässeet koko päivän purjehtimaan hyvässä sivumyötäisessä suoraan
kohteeseen. Hyvä näin, sillä sääennuste lupailee aina vain sitä vastaista
tuulta meille loppumatkalle. Nyt saadaan edes hieman maileja pienennettyä
suoraan ajamalla.

Saimme myös ensimmäiset pienen vesipisarat taivaalta tänään. Miltei 2
viikkoa meni ilman sadetta. Taivas on nyt myös  ensikertaa pilvien peitossa,
joten ehkäpä nyt ei enää tarvita aurinkorasvaa…

Sissi: 33* 35,4′ N   041* 38,5′ W
TS 60*
TRIP 1711 M
Matkaa suoraan Hortaan 697 M

Terkuin kippari Mika

23.6.2016 via Iridium…

Day 14

2 viikkoa merellä…

Keskiviikkona tuli täyteen 2 viikkoa lähdöstä. Olemme seilanneet 1800
merimailia ja jäljellä on vielä noin 600 mailia.

Tuuli on kääntynyt aivan vastaiseksi, ja tulee suoraan Azoreilta meitä
kohden. Tämä tietää sitä, että luovimme ja toivomme, että tuuli kääntyisi
jompaankumpaan suuntaan hieman enempi, pohjoiseen tai itään.

Kävimme päivällä läpi veneen ruokavarastoja. Jo Karibialla heitimme mltei
kaiken veneeseen jääneet avatut pakkaukset pois. Niissä oli pieniä toukkia
ja muita ”proteiinipitoisia” eläimiä. Nyt löysimme vielä pari riisipussia,
joissa valkoisen riisien lisäksi erottui vähemmn mielenkiintoisen
näköistä. Noh… kalat saivat syötävää.
Kaikki tuore on syöty jo ajat sitten loppuun, ja jonkin verran jouduimme
poiskin heittämään mm. paprikat pilaantuivat niin nopeasti, ettei niitä
juurikaan ennätetty käyttämään.
Viimeinen viikko mennään paljolti pasta / riisi linjalla, ja pari ateriaa
saadaan vielä bataateista ja perunasta.

Juhannusta kohden!

Sissi: 35* 20,5′ N   040* 03,5′ W
TS 20*
Trip 1890M
Matkaa Hortaan 580M

24.6.2016 via Iridium…

Day 15

2000 mailia takana ja varmaan toinen mokoma vielä edessä…

Ei ole Hallberg Rassyjä tehty luovimaan! 2 päivää on nyt tahkottu vuoron
perää eri halsseilla etsien parasta vaihtoehtoa päästä eteenpäin.
Päivämatkat ovat kyllä hyviä mutta etenemä kohteeseen surkea. Säälitti
oikein aamusella kertoa, että viimeisen 4h aikan ollaan edetty peräti 10M
kohteeseen…

Kovasti toivomme tuulensuunnan kääntmistä jonnekinpäin. Tällä hetkellä se
tulee aivan suoraan Azoreilta meihin.

Veneessä eläminen on pääosin makaamista, sillä olemme sen verta kallellaan
ja aallot paiskivat arvaamatta sinne tänne. Väliin aallot lentävät kannen
yli kastellen kaiken mahdollisen, vain aivan spayhoodin alla pysy kuivana.

Tuuli on ollut onneksi meillä hyvä 9-14ms. Lisää tuulta emme kaipaa, ja
heikompi tuuli taas hidastaisi matkan tekoa entisestään.

Hyvää Juhannusta kaikille koto-Suomeen!

Sissi: 35* 32,6′ N   037* 44,1′ W
Trip: 2048M
Matkaa jäljelle 470M

Terkuin kippari Mika

25.6.2016 via Iridium…

Day 16

Juhannusaatto Atlantilla

Eips ollut juhannuskoivuja meillä mutta jonkinverran levää meressä.
Eips ollut juhannuskokkoa meillä mutta uuninliekkiä katselimma.
Eips ollut juhannustansseja meillä mutta Juicea kuunneltiin.

Luovinryskettä ja mahimahia sekä illalla lettuja.
Mietittiin kuinka kotomaassa juhla sujuu. Ehdoteltiin pakollisiksi
juhannusasuksi miehille verkkareita. Ei tulisi yhtään hukkunutta, kun ei
ole sepaluksia, mitkä auki aina hukutaan.

Pari isoa squallia heitteli tuulta ja sadetta päivällä meille, mutta
muutoin tasaista 10ms tuulta on meillä pidellyt. Isoja maininkeja ja
muutama delfiini.

Ilmeisesi meillä tuuli tule käätymään itään, jolloin pääsisimme edes
hieman paremmassa kulmassa kohden Hortaa. Tätä kovasti täällä odotelemme.
Lentoja ei miehistö vieläkään uskalla tilailla, mutta ehkäpä jo
huomenissa…

Sissi: 34* 45,6′ N   035* 45, 0′ W
TS 40*
TRIP  1170M
Matkaa 411M

Terkuin kippari Mika

26.6.2016 via Iridium…

Day 17

Ongelmia…

Hei alkuun kaikille lukijoille: täällä jatkamme seilaamista tuttuun
tyyliin, juttu luistaa ja ruoka maistuu.

Lauantaina kertasimme pelastautumissuunnitelman uudelleen, ja kävimme läpi
mitä kukakin tekee, mikäli jotain sattuisi.
Sissin peräsimestä on alkanut kuulua outoa pauketta ja ohjaus tuntuu
hieman laiskalta. Olemme olleet yhteydessä kotosuomeen jossa asiaa
tutkitaan, ja varmuudeksi kippari otti yhteyttä myös Meripelastukseen
Turkuun, jonka kanssa juteltiin ja käytiin läpi mahdollista
ongelmatilannetta. Hienosti toimii tämä ”palvelu”.
Tuuli on keventynyt, ja emme edelleenkään pääse suoraan kohteesen, vaan
joudumme ajamaan noin 40-50 astetta ohi. Odottelemme edelleen tuulen
kääntymistä parempaan suuntaan.

Sijainti: 36* 55,6′ N   034* 57,3′ W
Trpi: 2310M
Matkaa jäljellä 316M

Terkkuja kaikille tutuille ja muille lukijoille!

Kippari Mika

Maaoperaattori Hannu kirjoittaa…

No nyt on juhannuspurjehdukset minunkin osalta ohi, ja pääsen päivittämään blogia kunnon koneella. Ei näköjään ihan toiminut kännykkäpäivitykset saaren rannasta. Liekö uuden kännykän opettelua vai mitä.

Mika tosiaan eilen iltamyöhään soitti satelliittipuhelimella, ja kertoi oudosta äänestä peräsimessä. Valtamerellä ei oteta mitään turhia riskejä , siksi otimme heti yhteyden MRCC Turkuun, ja Mika sitten lähettää heille tietoa sijainnista ja matkan edistymisestä.  Äänen lähdettä on nyt tänään tutkittu GoProlla peräsintä kuvaamalla, eikä sieltä mitään katastrofin aineksia löytynyt. Sissi nostetaan kuitenkin heti telakalle Hortassa, ja asia pitää tutkia tarkoin, ennen kuin matkaa jatketaan.

Tämän lisäili maaoperaattori Hannu

27.6.2016 via Iridium…

Day 18

3. sunnuntai ja heräilimme auringon jälleen kurkistaessa pilviverhon
takaa. Pari edellistä päivää ovatkin olleet pilvessä.
Yö mentiin lujaa, ja kuoppaista oli, mutta nyt alkoi tuuli laantumaan, ja
hetken perästä myös maininki tasaantumaan.
Uistintakin kovasti perässä vedettiin vaan tyhjä oli meri. Ainoa mitä näemme,
ovat Portugalin sotalaivat, jotka rauhaisasti purjehtivat merenpinnalla
odottaen onnetonta uimaria, jota pääsisivät hieman polttamaan…

Iltapäivällä alkoi jälleen Millan toimesta leipominen. Pähkinäbrownie oli
ohjelmassa, ja sitä sitten odoteltiin koko koko ilta herkullisen tuoksun
levitessä veneeseen.

Auringon laskiessa tuuli oli himmannut sen verran että oli aika aloitella
koneajo kohden Hortaa, jonne matkaa 280M

Sissi: 38* 21,1′ N   033* 12,1′ W
Trip: 2438M
Matkaa 278M

Terveisin kippari Mika

28.6.2016 via Iridium…

Day 19

3 viikkoa alkaa olla pian täynnä tätä reissua. Ylivoimasisesti hitain
reissu Sissillä on tästä tullut.
120M vielä jäljellä 2540M takana.
Yöllä tuuli loppui, ja käynnistelimme konetta. Vaihde päälle, ja alkoi
aikamoinen tärinä. Jaahas… köysi tai muovipussi tms. potkurissa.
Pimeässä ei tilannetta lähdetty sukeltamalla tutkimaan, vaan hitaasti
(väliin tasan 0 solmua) edeten seilasimme yön odotellen aamunkoittoa.
Eipä ollut roskaa potkurissa sillä ei olut potkuria lainkaan…
tai, 2 lapaa jäljellä ja kolmas kadonnut!
Nyt sitten seilataan aivan satama-altaaseen, ja vasta siellä kevyesti
voimme ajaa koneella.
Tuuliennuste onneksi on hieman paranunut, emmekä toivon mukaan joudu
tyyneen. Silloin homma venyy…
Iloa on kuitenkin miehistön keskudessa revitty irti milloin mistäkin.
Kippari päätti, että olaan sen verta lähellä maalia, joten on aika kaikkien
käydä kunnon suihkussa. Vettä meillä onneksi riittä hyvin.

Mikäli tuulet kääntyvät meille yhtään suosiollisiksi, olemme ke-to yönä
perillä

28* 06,1′ N   031* 14,6′ W
TS 5*

Terkuin kippari Mika

29.6.2016 via Iridium…

Day 20

Viimeiset 100 mailia ovat alkaneet!!!
Illalla vielä luovimme 5kn vauhdilla, ja hehkuttelimme syövämme tänään
keskiviikkona limpettejä Peter’s Sport Cafeessa. Ei pitäisi nuolaista
ennen kuin tipahtaa…
Yöllä etenimme sitten kokonaista 10M (12 tunnin aikana). Meri oli aivan
tyyni. Väliin tuli pienen pieni vire ja taas pelkkää tyhjää tuulen
puolesta. Jalmari ajeli ilta kahdeksasta yhteen yöllä, ja katseli
taskulampun valossa delfiinejä venen vieressä, kippari jatkoi tästä aamu
kuuteen, ja kuunteli raskaita henkäyksiä (ei veneen sisältä vaan
ulkopuolelta) aivan veneen viereltä. Pari kertaa taskulampun valossa
vilahti jotain suurta harmaata. Eipä onneksi ollut pelkoa, että törmäisimme,
kun ei vene oikeastaan edes liikkunut.

Aamusta tuuli onneksi on hieman herännyt, ja pääsemme jälleen etenemään.

Luottavaisena, etä seuraava blogipivitys OIKEASTI tulee Hortan satamasta.

Sissi:
38* 03,1′ N  030* 19,4’W
TS 60*
Matkaa 85M

Terkuin kippari Mika

30.6.2016 via Iridium…

Day 21

Perillä…
02.30 Sissi lipui Hortan satamaan Faialin saarella.
Saimme hyvän paikan aivan satamamestarin konttorin edestä, ja sitten olikin aika kaivaa kuohujuoma esille, ja alkaa muistelemaan mennyttä 3 viikkoa.
Viimeinen seiluupäivä oli täydellinen.
Näimme valaita sekä delfiinejä. Upean puhdas auringonlasku sekä Sissin 7-8kn vauhti.
Reissun aikana koettuja asioita on vaikea jakaa. Ne ovat vain meillä osallistujilla omilla kiintolevyillämme. Henki miehistöllä oli mahtava. Kaikki tulivat erinomaisesti juttuun keskenään, eikä mistään hommasta tullut pienintäkään sanomista. Upeaa olla kipparina tällaiselle miehistölle.
Ehkä parhaana sutkautuksena reissullamme oli Jalmarin heitto laiturilla Martiniquella käveltäessä, ”kyllä 41:n perät ovat nykyään leveitä”.
Jallu tarkoitti laiturissa olleita veneitä, ja niiden nykymuodin mukaan leventyneitä periä. Laiturilla Jallun edellä käveli vain sattumoisin Milla 41 wee…
Siitä oli hyvä jatkaa hyvän miehistöhengen luomista pienen mietintätuokion jälkeen.
Sissi päättää tämän blogin tähän tällä erää, ja kiittää kaikkia reissuamme seuranneita.
Sissin kippari Mika

Hannu maaoperaattorina antaa ”Ison Käden” kymähermoiselle ja kokeneelle valtamerikipparille Mikalle.  Säälle emme kukaan mitään mahda, mutta reissulla sattui Sissille kaikenlaista, joissa heikommalla kipparilla olisi mennyt ehkä ”jauhot mereen”!

Toinen ”Iso Käsi” myös miehistölle, joka ilmiselvästi luotti kaikessa kipparin kokemukseen ja tehtyihin ratkaisuihin. Tällainen kipparin luottamus on miehistöltä ansaittava omalla olemuksellaan ja käyttäytymisellään jo lähtösatamassa. Hyvä miehistö antaa kipparin tarvitseman tuen tehtyjen päätösten toteuttamiseen.

Sissi jatkaa Azoreilta 11.7.2016 kohti Lagosia.

—–

13.8.2018

Eipä jatkanut Sissi seiluita kohden Lagosia vielä heinäkuussa…

Hortassa vene nostettiin vaurioiden tarkastelua varten ylös ja todettiin, että hommaa on.
Mainiosti hoiti Yacht Pool -vakuutusyhtiö oman osansa. Kaikki mitä telakalta ilmoiteltiin tarpeen korjauksia varten olevan, hoidettiin.
Veneessä on nyt uusi potkuri Atlantiin kadeonneen tilalla, sekä iso laminointityö tehtynä potkuriakselin ympäristössä. Vene siirtyy seuraavaksi Lagosiin missä on peräsimen vuoro tulla korjatuksi (Hortassa ei onnistunut).

Kipparina siirron aikana Hannu Hartman ja miehistönä Arto Honkanen sekä Raija Korolainen.

Hannu laittoi viestiä lähdön hetkellä:
”Tämän reissun viimeiset Limbetit (maljakotilot) Peterin terassilla on nautittu. Picon tulivuoren silhuetti on silmiemme edessä. Maisema on silmiä hivelevän kaunis. Sissi on huollettu valaskontaktin jälkeen huolella. Potkuri uusittu ja potkuriakselin perälaakeri vaihdettu. Kiinnitys on vahvistettu. Generaattorin laturi laakeroitu uudelleen. Pääkoneen pakoletku uusittu Lloydsin sertifioinnin mukaan. Paperit täytetty ja miehistö haluaa jo merelle. Kalan toivossa uusi vapa ja pari uutta houkutinta ostettu. Sininen taivas ja kevyt länsituuli saattelee meitä 1000 mailin legille kohden Lagosia. Perillä pitäisi olla noin viikon kuluttua
Terkuin Sissin miehistö ja kippari Hannu

limpetit


14.8.2016

Huomenta valtamereltä.
Ensimmäinen vuorokausi kohti Lagosia on takana parin tunnin kuluttua.
Hortasta lähdön jälkeen Picon ja Sao Jorgen välissä tuuli oli hyvin
oikullinen. Välillä purjeet vetivät hienosti, ja välillä taas tarvittiin koneen
apua. Ihailimme Picon tulivuoren silhuettia kauan, kunnes illan
hämärtyessä valoja alkoi syttyä rannikon kyliin, ja kuu valaisi
purjehtijoiden taivalta. Majakat vilkuttelivat meille hyvästejä tältä
käynniltä Azoreilla.
Azorit on niin hieno alue, että sinne jäi ikävä! No sitä ikävää pääsee
onneksi vajaan vuoden kuluttua hoitamaan, kun Sissi palaa lähes 10000 nm:n
jälkeen Azoreille.

Ruokana oli keitetty riisi, ja pannulla paistettua sipulia, papuja ja
porkkanasuikaleita. Annoksiin kuului myöskin choritzoa ja yksi paistettu
kananmuna. Palanpainikkeeksi tietenkin ”nestettä”.

Yövahdit hoidettiin kolmen tunnin vuoroissa, ja Hannu aloitti klo 21-00,
ja ”Nakke” jatkoi 00-03 jne.
Itäinen taivas alkoi vaalentua jo klo 6.00 ja nyt tätä kirjoittaessani
aurinko paistaa jo täydeltä terältä. Tuuli puheltelee 6 m/s oikealta
lanteelta, ja Sissi kulkee hienosti keinahdellen n. metrin mainingissa.

Sissillä kaikki hyvin.

Sijainti 38*26,7´N, 26*27,1´W
Suunta 88*
Tuuli SW 5-6 m/s
Nopeus 5,7 kn

Iloisin terveisin kippari Hannu ja miehistö

 15.8.2016

Koko eilinen päivä lasketeltiin genaakkerilla 5-6 m/s tuulessa matalassa
mainingissa. Meno oli todella leppoisaa. Miehistö otti pikkutorkkuja aina
välillä siltä tuntuessa.
Ruoaksi valikoitui tälle päivälle tuhti chorizomunakas, päällä paljon
juustoraastetta ja lisukkeena eiliset riisin jämät pannulla paistettuna ja
maustettuna.
Päivällä näimme taas valaan, joka yritti kai opetella lentämään? Kolme
kertaa se nousi korkealle, ja kaatoi itsensä saaden aikaan valtavan
vesiryöpyn.
Koska sääennuste lupaili kevyitä kelejä, päätimme jättää genaakkerin
vetoon yöksi. Aamuyön tunteina klo 5 Hannun vahtivuorolla tuuli alkoi
puuskailemaan, ja nousi välillä 9 m/s. Nakke herätettiin uniltaan, ja
vedimme genaakkerin sukkaan. Kun nostinta alettiin löysäämään alkoi
genekkerikangas pullistella ulos sukasta muutaman metrin korkeudelta, ja
samassa koko sukka oli halki alhaalta ylös!! Kohtuullisella jumppaamisella
saimme kuitenkin genakkerin alas kannelle, ja keulaluukusta
purjevarastoon. Sukan materiaali oli tullut tiensä pähän.
Ei mennyt tämäkään vuorokausi ilman pikku ”äksöniä”.
Jatkossa sääenuste näyttää edelleen kevyitä tuulia, ja tuuli kääntyy
nykyisestä SW-W tuulesta NW-W tuuleksi. Etenemme kuitenkin koko ajan
suoraan Lagosiin.
Havaintoja on muutamasta rahtilaivasta, ja yksi toinen purkkari oli meidän
takavasemmalla, mutta ilmeisesti se poikkesi Sao Miguelille.

Täällä pimeys laskeutu noin 21.30 aikoihin, mutta lähes täysikuu valaisee
kulkijoiden taivalta. Meressä sädehtii myös paljon fosforiplanktonia.
Itäinen taivas alkaa vaalenemaan jo 06.00 aikoihin, joten aivan pimeää ei
meidän reissulle tule lainkaan, ellei sitten pilvipeite tästä kovin paljon
paksune. Tämä aamu nimittäin valkeni pilvisenä, mutta edelleen lämpimänä.

Sissillä kaikki hyvin.

Sijainti klo 12 UTC 38*02´N, 23*17´W
edellinen 24 h 160 nm,suunta 96* ja nopeus 6,7 kn,
tuuli SW-W 6-7 m/s, aallokko 1-2 m.
Purjeina iso kokonaan ja genoa ykkösreivissä.

Terkuin Sissi ja sen miehistö

16.8.2016
MoroAamu valkeni auatinkoisena, mikä tuntuu hyvältä eilisen pilvipäivän
jälkeen. Tuuli on tasainen SW-W 7-8 m/s ja aallokko parin metrin luokkaa.
Eilen pääsimme jo vähän valtameripurjehduksen tuntuun tuulen ollessa
pahaimmillaan 13 m/s ja mainiki nousi jo komeaksi. Hienosti Sissi nosti
perää mainigeille ja kulki kuin se kuuluisa juna.
Eilen oli sen verran kova merenkäynti, että kalaa emme edes yrittänet,
mutta tänään on taas yritys päällä.
Eilen söimme lounaaksi vokattuja kasviksia chorizolla terästettynä, ja
paistoimme pari kananmunaa ”mieheen”. Sämpylä ovat jo parhaan teränsä
menettäneet, mutta emme havainneet niissä vielä ylimääräistä
niihin kuulumatonta kasvustoa.
Portugalilaiset juustot ovat aivan loistavia!!! Niitä meillä riittää.
Pääruokana oli kanfileitä kookosmaito inkiväärikastikkeessa ja ripaus
chiliä sekä kuivaa portugalilaista valkoviiniä. ei loppukaan valkoviini
hukkaan joutunut.Illan myötä tuuli raauhoittui takaisin 7-8 m/s, ja mainigin lakettua
yöunet olivat erittäin syvät ja rauhalliset.
Yövahdit tehdään edelleen kolmen tunnin vuoroissa. Hannu aloittaa 21-00,
ja sitten vuorotellen Naken kanssa.
Yövahdeissa lueskellaan Juha Vuorisen ”tuotantoa”. Hannulla on käsissä
Juoppohullun päiväkirja ja Nakella luettavana Vaippaihotumaa.Nakke hoitelee aina aamiaisen laiton, johon kuluu muroja, mustikkahilloa,
jogurttia ja tietysti kahvia, leipää, leikkeleitä, tomaattia, kurkkua ja
hyviä juustoja.Loki näyttää matkaksi Lagosiin 548,8 NMTällaista täältä valtamereltä tällä keralla.Sijainti 37*10´N, 20*26´W
suunta 115* ja nopeus 6,3 kn
tuuli 7-8 m/s SW-W

17.8.2016
Ei ole aamut valtamerelläkään samanlaisia. Tänä aamuna auringon noustessa
merestä ilmoitti virvelin kela narinallaan, että kalaa on tulossa.
Tonnikalahan se sieltä tuli ihan veneeseen saakka, ja hetken kuluttua
vielä toinen. Nyt meillä on tonnikalafileitä jääkaapissa odottamassa
paistinpannulle pääsyä.Ensimmäiset delfiinit tulivat myös moikkaamaan meitä aamun aikana. Niitä
oli melkoisen iso parvi, ja aina niiden näkeminen saa muutenkin hyvän
mielen vielä iloisemmaksi.
Ehkä delfiinit olivat saalistusretkellä, sillä näimme myös komean
tonnikalan hyppivän tosi korkealle, ilmeisesti delfiinejä paetessaan. Hyvä
että se ei tullut meidän koukkuun, olisi ollut aivan liian iso ja voimakas
kalavehkeillemme.Vähän vielä eilisestä iltapaivästä. tuuli oli hyvin rauhallinen 5-7 m/s,
ja peruspurjeilla kurssi vei parikymmentä astetta etelämmäksi Lagosista,
mutta kuitenkin koko ajan ”maalin” suuntaan, ja meillä on vielä aikaa
korjata suuntaa oikeaksi.Laivaliikennettä on alkanut näkyä AISissa meidän reitin pohjoispuolella.
Reitti ilmeisesti kulkee Gibralttarilta Yhdysvaltoihin. Täällä ei olla
yksin, ja jos jotain yllättävää tapahtuisi, niin laiva olisi melko pian
vierellä.Koko päivän verkkaisen hissuttelun jälkeen aamuyön tunteina tuuli
heikkeni, tai voi sanoa loppui, ja puomi aloitti oman kolistelunsa
maininkien jäädessä keinuttamaan meitä. Hortasta lähdön jälkeen otimme
toisen kerran koneen käyttöön, ja rullasimme keulapurjeen sisään, mutta
jätimme puolet isopurjetta keskelle jalustettuna vaimentamaan maininkien
keikutusta.Matalapaine on nyt meidän pohjoispuolella, ja sijainnissamme ei ole tuulta
juuri lainkaan, joten ”akkujen lataus” on koko ajan käynnissä.
Sääennusteen mukaan huomenna viimeistään pitäisi tuulen taas viritä ja
hiljaisuuden palata Sissiin.

Sijainti 36*49´N, 18*15´W
suuunta 85* ja nopeus 5,5 kn koneella
tuuli 2-3 m/s SW-W
matkaa Lagosiin 453,3 nm

Terveisin Sissi ja sen miehistö

 
18.8.2016
On se kumma, kun purjehtiessa tulee hiki, vaikka ei mitään teekkään. No
senverran on tänäkin aamuna tapahtunut, että Nakke nosti, kipparin ollessa
aamutorkuilla, ekan tonnikalan veneeseen.
Siitä ei mennyt kuin hetki, niin kela piti sellaisen konsertin, että
kipparikin heräsi takahytissä, ja säntäsi kannelle. Nakella oli jo homma
hoidossa, ja annettiin pedon vähän väsyä, ennen kuin aletaan nostopuuhiin.
Toinen tonnari oli kohta takakannella ämpärissä mutkalla.
Illalla taas tarjolla taatusti tuoretta lähiruokaa.Lounaaksi nautimme edellisen päivän kanafilesoosia, joka oli hyvin maustuttanut left ower riisin. Vihannesten virkaa hoiti hyvät
kurkkuviipaleet. Illaksi sitten satsaamme tonikalan kanssa jotain vähän
parempaa!?
Eilen tosiaan tuuli loppui kokonaan, ja illalla klo 20  päätettiin, että
puhaltamalla emme pysty pitämään genaakkeria ylhäällä, ja koneella
ajettiin tähän aamuun. Hannun vahtivuorolla 5.30 alkoi tuuli viritä taas
SW-W ja iso avattiin ja samoin genoa keulalle. Tuulta oli aivan sopivasti
5-6 m/s ja pystyimme purjehtimaan suoraan Lagosia kohti.Päivällä kuitenkin tuuli alkoi hieman heiketä, ja kääntyi enemmän taakse
W, ja jotta emme joutuisi kovin paljon lisämaileja purjehtimaan
suuntaamalla SE, niin nostimme ison avuksi genaakkerin. Nyt taas meno
maittaa ja vieläpä lähes oikeaan suuntaan.
Olemme arvioineet, että Lagosissa ollaan lauantai-illan tai
sunnuntain maissa.Aika täällä merellä vierii todella nopeasti. Meillä on onnea olla
valtamerellä täydenkuun aikaan. Viime yönäkin kuun loiste ja kuunsilta
merenpinnalla sai purjehtijat otteeseensa. Valoa oli niin paljon, että
melkein olisi lukemaan pystynyt.
Ja kun kuu laski, niin samaan aikaan jo itäisellä taivaalla alkoi auringon
kehrä pilkistellä horisontissa. Taas kamerat rapsahtelivat, mutta parhaat
kuvat tallentuvat omiin ajatuksiin.

Tällaista stressitöntä elamää, ja loputtoman meren rauhoittavaa mutta
voimauttavaa katselua täältä Atlantilta.

Aurinkoisin purjehdusterkuin Sissit

Sijainti 36*57´N, 15*40´W
Suunta 92 * ja nopeus 6 kn
tuuli W-SW 5-6 m/s
matkaa Lagosiin 308 nm


19.8.2016

Nyt tiedän, että olen ollut aiemmassa elämässäni delfiini tai muutun
delfiiniksi seuraavassa elämässäni (kippari Hannu).

Tämä aamu on ollut täynnä valtameripurjehtijan toiveiden täyttymistä.
Meillä oli Naken kanssa vahtivuoron vaihto klo 6.00 aamulla. Itäinen
taivas oli jo vaalenemassa, ja viritin heti siiman perään. Tuskin pääsin
vavan vierestä pois, kun jo kela nauroi. Ensimmäinen tonnikala nousi
helposti Sissiin. Laskin heti siiman uudelleen perään, ja siirryin
tonnari ämpärissä sivummalle fileeraushommiin.
Mitä ihmetä…taas siimaa vietiin ulos. Nyt oli sen verran kokoa enemmän,
että piti jo alkaa väsyttelemään. Kala joutui kuitenkin antautumaan, ja
vielä kolmaskin tärpi, joka pääsi irti. Mutta vieläkin iski yksi
tonnari, joka nousi Sissiin. Puolessa tunnissa ylös kolme tonnaria… ei
hullumpaa. Nyt oli kalaa riittävästi, enkä enää laksenut siimaa ulos.
Kiitos valtameri…kunnioitamme sinua, emmekä halua olla ahneita.

Tänään nautitaan lounaaksi sushia tuoreesta tonnikalasta!!

Fileerasin kalat, ja heitin ämpäristä perkuujätteet meren kiertokulkuun.
Hetkessä oli todella suuri delfiinilauma Sissin ympärillä.
Makailin pitkään Sissin keulassa, riiputin kättäni partaan ulkopuolella,
ja viheltelin.
Olen aivan varma, että pääsimme delfiinien kanssa yhteyteen. Niitä tuli
aivan veneen keulaan ainakin kymmenen. Voitte vain kuvitella, millainen
tunnekuohu valtasi minut. Aivan käteni ulottuvilla delfiinien kanssa
katselemme toisiamme vapaassa luonnossa, ja kommunikoimme viheltelemällä.
Delfiinit selvästi uivat välillä kyljellään, ja katselivat minua. Osa
delfiineistä esitti temppuja…volteja, kierrevoltteja, taittohyppyjä!!

Mikä aamu!!

Tämä on todennäköisesti toiseksiviimeinen aamu valtamerellä tällä
kerralla. Matkaa Lagosiin on enää reilu 200 maailia.

Eilen söimme pääruuaksi vaihteksi pannulla paistettua tonnikalafilettä.
Lisukkeena perunamuusia ja Raijan valmistamaa herkullista sipulitomaattia
ja oliiveja. Juoma oli miellyttävän viileää.

Muuten eileinen päivä ei tarjonnut purjehduksellisesti ihmeitä…rentoa
purjehdusta auringon helottaessa siniseltä taivaalta. Koko
päivän käytimme genaakkeria, kunnes illalla tuuli tyyntyi niin, että oli
pakko laskea sekin alas, ja siirtyä konepurjehtijoiksi.

Koko yön ajoimme koneella täysikuun valaistessa merta. Aamulla
auringon noustua, tuuli alkoi viritä, ja kääntyi nopeasti pienen sumusateen
saattelemana ennusteen mukaan NW. Avasimme isopurjeen ja genoan. Nyt
päästiin purjehtimaan suoraan kohti Lagosia. Jos tuuli jatkuu vielä
heikkona, niin turvaudumme taas genaakkeriin.
Genaakkeri on hieno purje, ja hyvin hallittavissa kevyessä tuulessa ilman
sukkaakin.

Nyt alkaa sumupilvi hälvetä, ja aurinko paistaa taas kuumasti. Taitaa olla
aika siirtyä täältä sisätiloista kannelle genaakkerin nostopuuhiin.

Tällaisia kuulumisia Sissiltä tänään

Sijainti 36*50´N, 13*05´W
suunta 55*, nopeus 4,8 kn, purjeena vain genaakkeri
tuuli NW 4,8 kn
suora etäisyys Lagosiin 199,2 NM


20.8.2016

60 mailia Lagosiin.

Pitäisiköhän tehdä valitus. Kolme minuuttia meni pieleen eilinen Gribfile
sääennuste. Tuunen piti kääntyä pohjoiseen klo 20.00 ja alkaa nopeasti
voimistua lähes nollatuulesta W.
Tuuli todellä alkoi puhallella pohjoisesta klo 20.03, ja voimistui
hetkessä 8 m/s.
Avasimme purjeet, ja hiljaisuus palasi taas Sissiin, joka kiiti suoraan
Lagosia kohti. Vain hiljainen suhina kuului rungosta sisälle.

Valtameri kuitenkin halusi näyttää meille toisenkin puolensa. Yöllä jo
pienensimme keulapurjeen ykkösreiviin, ja ison 2/3 kokoon. Nukkumien ei
enää oikein onnstunut tuulen puolen punkassa, ja salongissa suojan
puolella oli kuin lapsi kehdossa.

Tuuli jatkoi voimistumistaan, ja nousi parhaimmillaan 15 m/s lukemiin,
joka nostatti jo komean mainingin. Kun tähän vielä yhdistetään Portugalin
rannikon suuntainen laivaliikenne, niin purjehdus oli jo tarkkaa puuhaa.

Yhden ison tankerin kohdalla AIS näytti CPA:ta 31 m. Se oli mielestämme
liian vähän ohitusetäisyydeksi, ja kohteliaasti laskimme kurssiamme
tankkerin perän takaa. Muuten olemme onnistuneet ajoittamaan reittimme
laivaliikenteen kanssa hienosti.
Nyt on edessämme reittijakojärjestelmä, ja sen ohitamme pohjoispuolelta.
Laivoja on  tällä hetkellä näkyvissä AISissa 10 kulkusuunnassa
pohjoinen-etelä-pohjoinen, ja meidän kulkusuuntamme on suoraan länsi-itä.
Sinne vain on soviteltava Sissiä väliin.

Olemme ajaneet käsiohjauksella koko päivän, ja nauttineet, kuinka hinosti
Sissi käyttäytyy kovassakin merenkäynnissä. Ruoria ei tarvitse veivata
kuin kahvimyllyä, pienet liikkeet ovat riittäviä.
Yksi kunnon aalto pääsi yllättämään ruorimiehen, ja kirjat lensivät
hyllystä, ja pientä epäjärjestystä syntyi muutenkin hetkessä.

Ruokailut hoidetaan tänään kevennetyn kaavan mukaan, ja illalla sitten
Lagosissa istumme katettuun pöytään, missä on valkoset liinat.

Sissillä siis kaikki hyvin…tarkempi kuvaus loppumaileista tulee huomenna
Lagosin saaman rauhasta.

Terkuin Sissin miehistö

sijainti 36*58´N, 09*54´W
suunta 86* ja nopeus 7,7 kn

…. vaikka loppumailit Sissi melkein lensi, emme päässeet kuitenkaan vielä valkeiden pöytäliinojen ääreen, vaan jäimme Lagosin mahtavan hiekkarannan edustalle ankkuriin pimeän jo laskeuduttua.

Tuuli nousi parhaimmillaan 19 m/s, ja ohjaaminen alkoi jo korkeaksi nousseessa sivumainingissa olla tarkuutta vaativaa puuhaa. Naken kanssa vuorottelimme ruorissa, ja nautimme valtameren voimasta. Keulapurjetta oli ehkä hieman liikaa auki, sillä joissain todella korkeissa maininkien huipuissa Sissi kallistui jo sen verran, että purjeiden balanssi ei ollut aivan kohdallaan. Vauhtia oli koko ajan keskimäärin 8 kn, ja kansi sekä purjeet saivat kunnon suolavesihuuhtelun. Sissin suojaisessa sitloorassa uuden sprayhoodin takana pysyimme kuitenkin  valtaosin kuivana. Vain muutaman kerran pääsi iso maininki murtumaan pamahtaaen juuri Sissin kylkeen, ja silloin vettä tuli yli oikein kunnolla kastellen ruorimiehen perusteellisesti.

Vielä näimme yhden suuren valaan korkean hypyn, mutta onneksi se oli riittävän kaukana.

Näin on tämä 957 mailin ”pikapyrähdys”Legi Azoreilta Faialin saarelta Hortasta manner-Portugaliin Lagosiin saatu päätökseen. Matkalla oli paljon hienoja tapahtumia…delfiinejä ja valaita. Tuoretta tonnikalaa söimme vatsamme kylläisiksi. Pastaa tms. ”kuivamuonaa” emme tarvinneet. Öisin täysikuu valaisi matkaamme, ja päivät olivat yhtä lukuun ottamatta täysin aurinkoisia.

Azoreille jäi kuitenkin ikävä, ja sinne on päästävä ensi kesänä uudelleen. Suosittelen lämpimästi kaikille luonnosta nauttiville Azoreita. Suunnittelimme alustavasti ensi kesäksi Azoreille ainakin pari erilaista viikon pituista purjehduslomaa. Ehkä pohjoisen saaret Horta-Flores-Sao Jorge-Horta ja Horta-Pico- Sao Jorge-Terceira-Sao Miguel (Ponta delgada). Mutta niistä ehditään infota vielä, kun tarkemmat suunnitelmat tehdään.

Kiitos kaikille matkaamme seuranneille! Sissin purjehdukset jatkuvat 15.10. Lagosista kohti Kanariaa ja Teneriffaa. Sitten onkin edessä jo kolmas Sissin ARC. Lähtö Las Palmasista 20.11. klo 13.00.

Nyt Sissi on telakoitu Lagosissa Sopromarilla, ja odottaa uutta peräsintä.

Purjehdusterveisin kippari Hannu.

ps. vielä on jäljellä ensi talveksi Sissille yksi jakso koko vene Karibialla, ja sitten kolmelle jaksolle yksittäisiä paikkoja. Toimi nopeasti, niin voit saada haluamasi unelmaloman.

www.purjehdus.net