Karibia – Välimeri 2015

S/y Sissi on telakalla pohjanmaalauksessa ja laskeutuu omaan elementtiinsä taas 14.4.2015…

15.4.2015 lähtee Pertti, Kari, Juha, Peeter, Ismo ja Hannu Martiniquelta kohden Azoreita. Kipparina Mika

13.4.2015
Moi kaikille Martiniquelta. Paikalle ovat jo löytäneet kaikki Peeteriä lukuunottamatta. Hän saapuu 14.4 paikalle-

Vene on saanut uuden pohjamaalin, sinkit, kyljet vahattu, generaattoriin uusi startti ja pikku fiksausta siellä täällä…uutta isopurjetta unohtamatta,

Mika

15.4.2015…ja tästä alkaa päivitykset…

Tänään saapui viesti, että Sissi on lähtenyt Karibian Martiniquelta kohti Azoreita klo 9,11 paikallista Pienten Antillien aikaa. Aikaero Suomeen on -6h.  Tavoite on olla Azoreilla Ponta del Gadassa viimeistään 10.5.

DSCF8171                 DSCF8162

Kilpikonnat ja rausku on kuvattu Sissin purjehduksilta Tobago Caysiltä talvella 2015

Turkoosit lämpimät vedet sekä kilpikonnat ja rauskut jäävät nyt odottelemaan Sissin paluuta, joka tapahtuu ensi joulukuussa.

Tuuli oli heikko 5-6 m/s ja Sissin vauhti Le Marinin ulkopuolella olevan Diamond Rockin kohdalla sivutuulessa oli 6 kn. Uusi isopurje oli käytössä, ja pian Diamond Rockin jälkeen ottavat suunnan kohti pohjoista ja Bermudaa.  Alkumatkasta saaria, Dominica, Guadeloupe, Antiqua, Barbuda ja St Martin mm. on toki ohitettavana vielä usean päivän aikana, mutta suunnitelma on edetä hyvässä tuulessa mahdollisimman nopeasti, sillä Bermudan puolessa välissä olevat ”hevoslatitudit”, jotka ovat kuuluisia tyynestä säästään, saattavat hidastaa matkaa.

Reitti kulkee Golf-virran suuntaa noudatellen läheltä Bermudaa, jonne on matkaa Martiniquelta reilu 1000 mailia.  Sieltä käännytään kohti itää ja Azoreita matalapaineiden eteläreunan tuulissa.  Azoreille on matkaa Bermudalta n. 1800 mailia.  Matka Karibialta Azoreille on siis kuta kuinkin sama kuin Kanarialta Karibialle 2800 nm.

DSCF8150

Vesi lentää Sissin keulasta sen tehdessä matkaa St Vincentiltä St Lucialle talvella 2015.

Aiemmin purjehdusoppaat kehottivat nousemaan Bermudan jälkeen vielä pohjoisemmaksi, mutta nykyisin New Founlandilla syntyvät matalapaineet laskeutuvat entistä etelämmäksi, ja uusissa oppaissa kehotetaan jo purjehtimaan Bermudan latitudeissa kohti itää, ja nousemaan sieltä Azoreille Faialin saarella olevaan Hortan kaupunkiin, jossa kaikki Atlantin ylittäjät kohtaavat Peters Sport Cafessa.

St Martinilta Bermudalle ja Azoreille 220

Kuva Jonegan arkistosta

Hortasta on vielä reilu vuorokauden matka Ponta del Gadaan.

Toivotetaan Mikan kipparoimalle Sissille ja miehistölle hyviä tuulia!!

16.4.2015…via iridium

Sissi starttasi 15.4.2015 heti aamulla kohden Azoreita. Kaupassa
ennätettiin käydä vielä hakemassa leipää, viimeiset hedelmät, vesi
tankattiin ja köydet irti.
Uusi isopurje avattiin pienen koneajon jälkeen, ja todettiin, että aivan
parhaalla tavalla se ei istu paikalleen… tiedossa siis pientä askartelua
neulojalle jossain vaiheessa… tämän pystyi toteamaan vasta kun
purjeessa oli ensi kertaa vetoa.
Tuuli oli mukavasti sivulta ja parhaillaan vauhti oli 7 solmun päälle
hyytyen kuitenkin pikkuhiljaa 4-5 solmun vauhdiksi.
Kalastus aloitettiin heti, kun veden syvyys meni kilometriin, mutta
saaliiksi saatiin vain useampi levänpalanen.
Pienen tyvenen aikana kävimme kokeilemassa uimaveden lämpöä, ja totesimme
sopivaksi.

Tällä hetkellä (16.4 aamu) olemme ohittamassa juuri Dominicaa,  ja
päivämatkaksi on tulossa aika vaatimaton 110M !
Tämä on kuitenkin hyvä alku, ja ei voida kuin parantaa…

Mika

17.4.2015…via iridium

Heikkoa oloa…

Jostain on veneeseen hiipinyt huono olo. Vain pari koko miehistöstä on
täysin hyvävointisia, muilla sisälläolo tuottaa heikkoa.
Päivä on ollut luovimista kohden pohjoista ja aallokko sekavaa.
Vene paiskoo menemään heitellen pärskeitä ylitseen.
Sisällä pitää kokoajan pitää kiinni, ja nukkuminen onnistuu vain
suojanpuolen bunkissa sekä salongin lattialla, missä samanaikaisesti 3
miestä köllöttelikin.

Katselin AISista että Baltic Cruisingin s/y Marisol oli Antigualla
ankkurissa. Kutsuin VHF:llä heitä ja parin kutsun jälkeen
sieltä vastattiin. Lähtevät peräämme muutaman päivän päästä…

Sijaintimme:
17* 54,08 N
061* 17,1 W

T: Mika

18.4.2015…via Iridium

Mahtavaa luovia

Nyt on Sissi lentänyt…
Tuuli on ollut 10 asteen tarkkuudella samasta suunnasta (itä-kaakko) ja
voimakkuus 7-10m/s. Olemme luovineet vauhdilla kohden koillista heikossa aallokossa. Parin tunnin päästä tulee 3. vuorokausi täyteen, ja vuorokausimatkaksi näyttää tulevan 146M.

Toisena päivänä näimme muuten ensimmäiset valaat noin 300m päässä.
Suihkuttelivat siellä rauhassa vettä ilmaan.

Tuore ruoka alkaa olla pian syöty. Banaanit menevät hetkessä ylikypsiksi,
vaikka eri kysyysasteissa niitä ostettiin. Salaatti on syöty, ja tomaatit
ovat jo vaikeita leiketa veitsellä. Purkkiruokaa siis tiedossa…

Miehistöllä hyvä fiilis, ja kaikki tulevat mainiosti toimeen keskenään.
Juttu lentää päiväsaikaan.

Sääennuste lupaile vielä pariksi päivää meille tuulia mutta sen jälkeen
saattaa koneajelu alkaa, aika näyttää.

sijaintimme:
20* 17,9 N
060* 18,7 W

Terkuin, Mika

19.4.2015…via Iridium

Luovi kohden Azoreita jatkuu..
Tuuli on pysynyt samasta suunnasta (kaakko) koko päivän 5-8m/s. Sissi on
luovinut miltei kohden ”maalia”, ja tällä hetkellä suora matka satamaan
näyttää olevan 1939M.

Päivällä vaihdettiin niin fokan jaluksen kuin isonpurjeen ulosvetäjän
solmujen paikkoja. Näin ehkäistään köyden kuluminen samasta kohden, sen
hinkatessa plokia vasten. Ylihuomenna sama operaatio uudelleen.
Aamuisin on ohjelmassa veneen kierto ulkoapäin. Vantit, vanttiruuvit,
masto ja puominivel ovat erityisen tarkastelun kohteena. Sisällä vilkaisu
pilssiin ja konehuoneeseen.

Juha laitteli (jälleen kerran) Karin kanssa käsittämättömän hyvää ruokaa.
Soseuttajan teriin joutui mm. avokadoa ja sipulia, pannulle paprikat,
seuranaan voilla ja juustoilla voidellut meksikon letut…
Mitään ei jäänyt syömättä!!

Kalaa ei ole saatu minkäänlaista, vaikka kahdella siimalla yritetään. Levää
on  meressä paljon, ja usein joudutaan siima vetämään ylös, ja uistin
puhdistamaan. Ehkäpä tänään se ensimmäinen kala nousee ylös.

Muita havaintoja:
1 laiva nähtiin yöllä. Sen ilmestymistä näkyviin oli odoteltu yli 5
tuntia AISista seuraillen. Odottelu palkittin, ja yön pimeydessä laivan
valot sivuuttivat meidät 3M etäisyydeltä.

Lentokaloja löytyy kannelta aamuisin, ovat raukat lentäneet liian ylös.

Atlantin valtameri 070

Kuva Jonegan arkistosta

Suuntamme pohjan suhteen on tällä hetkellä 40 astetta
Sijainti: 22* 02,8 N   058* 29,6 W
Vauhti GPS:n mukaan 6,7kn

Terkuin, Mika

20.4.2015…via Iridium

Kisailua ja koneajoa…

Viides päivä, ja kippari kertoi miehistölle, että se on kilpailun paikka.
Jo ensimmäisellä ylityksellä s/y Jonegalla ajettiin tunnin kisaa miehistön
kesken. Porukka valitsi ajovuoronsa, ja kippari vaani sisällä mittareista
jokaisen suorituksen.
Voittajaksi suoriutui Tehin Pursiseuran Kommodori Ismo, 6,8M…
Seuraava sija menikin Saimaalle Juhan ollessa puikoissa.
Itse asiassa tulosjärjestys oli aikas sama kuin ajojärjestys. Kipparin
ajaessa viimeisen tunnin, ei päästy enää edes 3M suoritukseen. Tuuli hiipui päivän
ajan tasaisesti, ja suorituksetkin laskivat päivän edetessä 1M /
osallistuja…

Atlantin valtameri ja Barbados 010

 

 

Kippari Mika omassa tunnin suorituksessaan Jonegan ruorissa…kisa oli nimeltään ”Atlantik Kruising Kup”, ja sitä varten tehtiin oikein numerolaput.

Kuva Jonegan arkistosta

Oli otettava ensimmäistä kertaa Yanmar apuun. 12h koneajoa!!! Tuuli oli
1-4m/s koko yön. Aamulla kipparin tullesa katselemaan auringonnousua, joka
muuten oli ensimmäinen täysin puhdas ilman häiritseviä pilviä, tuuli alkoi
viriämään 4-6m/s tienoille. Purjeet auki, ja samalla hetkellä tuli 6 pientä
delfiiniä moikkaamaan. Tästä täytyy tulla hyvä päivä!!!

DSCN3180

Kuva Atlantilta Jonegan arkistosta

Muuta päivällä nähtyä… 1 laiva nähty ja toista seurattu AISista.

WP_002145

AISista on mukava seurata muuta liikennettä tietysti ykkösenä turvallisuus, mutta myös ajankuluksi.  Sississä antenni on korkealla maston päässä (19 m), ja siksi alukset näkyvät yli 50 mailin säteellä. Kuva Sissin tutkanäytöltä Guernseyn ja Brestin väliltä.

Genoa vaihdettu eteen fokan tilalle.

Uitu kun alla oli 5km vettä.

Viimeiset salaatit syöty, ja tuoremuona alkaakin olla siinä. Nyt tästä
eteenpäin nautitaan purkkiherkuista.

Sijainti:
23* 20,0N
056* 09,6W
suunta pohjansuhteen 65 astetta

Terkuin, Mika

21.4.2015…via Iridium

Tyyntä

6. päivä oli tyyni. Pääsimme ajamaan genaakkerilla välillä 6 solmun vauhtia,
mutta tuuli himmasi päivän ajan, ja lopulta oli pakko aloittaa koneajelu.
Tuulikarttojen mukaan tälle aluelle ei tuulta olisi tiedossa lainkaan 3
päivään, joten eteenpäin on mentävä konevoimin.

Pyykkiämpäri on ollut käytössä. Kaikki pyykkipojat ovat käytössä, kun
bokserit ja T-paidat roikkuvat kaiteissa.

Päivä meni paljolti lueskellessa ja tarinoidessa, mottorin jyristessä omaa
tarinaansa konehuoneessa.
Toivottavasti pian löydämme tuulta…

Sijainti:
24* 08,6N
054* 21,W

Suunta 65 astetta
Trip lähdöstä 781M

T: Mika

22.4.2015…via Iridium

Uimista ja pizzaa

Tuulta odotellessa… Saimme seilattua kokonaiset 3,5h päivän aikana.
Silloin onneksi mentiin parhaimmillaan yli 6 solmua. Muutoin tuuli olikin
0-3m/s välillä, eli pakko ajaa koneella.
Nyt dieseltankista ajettu 1/4. Tästä eteenpäin toivonmukaan tuulta alkaa
riittämään.

Lokissa nyt 880M ja matkaa azoreille noin 1500M.

Päivän kuumimmalla hetkellä lilluimme 4300m syvän kohda päällä. Kalsarit
kannelle ja miehet mereen. Mahtavaa hypätä veneen laidalta pää edellä, kun
ei tarvitse pelätä, että pää osuisi pohjaan. Veden lämpö noin 24 astetta.

Iltapäivällä Juha ilmoitti, että pizzataksi tulee poikkemanaan, ja katosi
pentteriin. Muutaman tovin kuluttua sisältä leijui pannupizzan tuoksu.

Juha on tehnyt sekstanttimittauksia päivittäin, liittyen tulevaan RYAn
tutkintoon. Paras sijoittaja osuu noin 1M tarkkuuteen. Nyt oli kipparinkin
pakko ottaa sekstantti kätösiin, mutta parannettavaa jäi paljon… Tarkkuus
jäi noin 10M päähän. Tänään parannetaan!!!

Sijaintimme
25* 06,7
052* 34,3

TS 10 astetta

T: Mika

Torstai 23.4.2015 … via Iridium

8. päivä

2 laivaa ja miltei 1 kala

Vihdoin 1,5 vrk konettamisen jälkeen tuuli heräsi. Tällä kerralla suoraan
takaa ennusteiden mukaisesti. Voimakkuus vaihteli 5-10 m/s välillä, ja
viritimme genoan spinnupuomilla virsikirjalle.

Tänään näimme kaksi laivaa! Matkustaja-alus menossa Kanadaan ja rahtialus
samalla reitillä. AIS ilmoitti jo 30-40M päästä näiden olevan tulossa, ja
siinä sitten odoteltiin pari-kolme tuntia niiden ilmestymistä näkyviin.

Olemme kalastaneet heti ensimmäisestä tunnista lähtien. Mitään ei ole
tullut. Nyt iltasella huomasimme yht`äkkiä toisen siiman lähtevän omille
teilleen. KALA! Noin 5 minuuttia Ismo kelasi kalaa sisään, ja parin
rimpuiluhypyn jälkeen siima löystyi. Pääsi irti…
Kari oli jo terottamassa veistä, Pepe kalantainnutusrommipullo kainalossa,
kippari takatasolla nostokoukun kanssa…
Noh! Huomenna se tulee siten vihdoin ylös, ja saamme maistaa tämän reissun
ensimmäistä tuoretta kalaa.

1000M ohitusta odotellen…

Sijainti:
26* 02,7
051* 51,1
TS 45 astetta
Vauhti 5 solmua
Trip: 946M

T: Mika

Tervehdys sinne Kotisuomeen jälleen!
Olemme tänään klo 15.44 Suomen aikaa tehneet matkaa yhtäjaksoisesti 1000
mailia.
Tuon tonnin kohdalla olimme paikassa 26″37,90 N 051″02,90.
Ilmassa on suuren urheilujuhlan tuntua.
Keskiviikko aamusta alkaen olemme kulkeneet virsikirjalla.
Myötätuuli on kuljettanut alustamme noin viiden solmun nopeudella suuntaan 60 astetta.
Edelliset päivät ovat olleet erittäin kuumia, eikä auringossa pystynyt olemaan
keskipäivällä juuri ollenkaan. Nyt alkaa ilman lämpötila olemaan
allekirjoittaneelle mukavampi, ja ilma pikkuhiljaa viilenemään.
Takakannen voimailusali on ollut erityisen kovassa käytössä aamu ja
iltapäivisin.
Eilen keskiviikkona oli kalaonnemme kääntyä myötäiseksi. Kala nappasi
vieheeseen ja valmistauduimme jo perkuuhommin. Viimetingassa kala rimpuili
itsensä irti. No ehkä tänään saamme jo tuortta paistettua kalaa??
Merirosvejen ystäville teveisiä, emme ole valitettavasti tavanneet Jack tai
muunkaan nimisiä merirosvoja.
Emmekä kovasti heitä ehkä halua tavatakkaan, ja onneksi nuo viihtyvät paremmin
noilla lämpimillä vesillä.

Matka jatkuu iloisin- ja turvallisin mielin

Seuraaviin kulemisiin
Ismo

24.4.2015 … via Iridium

9. aamu ja 1000M lähestyy…

Juha aloitti hyvissä ajoin tekemään raakakakkua meille. Generaattori
pistettiin pyörimään jotta tehosekoittimeen saatiin virtaa.
Pähkinöitä ja taateleita näytti sekoittimen terien uhriksi joutuvan.

Klo 9.44 (laivan aikaa ) vaihtui 999 tasan 1000 mailiksi. Lasilliset erittäin
pahanmakuista atlantinjuomaa kaikille, jota irvistellen ”hyi kun on hyvää”,
nautittiin.

Tuuli petrasi koko päivän ajan, ja meno maistui. Sen verran keikutti, että
lankutusjumpat jäivät takakannella tekemättä. Tästä tapahtumasta oli
tullut päivittäinen rutiini, ja kaikki petrasivat edellisen päivän aikaansa
kerta kerralta.

Illalla alkoi harmaita pilviä kerääntyä taakse. Tutka näytti, että vettä
oli luvassa. Hetkessä tuuli oli yli 15m/s puuskien ollessa yli 20m/s.
Onneksi isopurje oli valmiiksi pienenä mutta genoaa jouduttiin
pienentämään reippaasti.
Tuuli nosti sekavan aallokon ja veneessä pauke ja meteli oli kova
erityisesti sen jälkeen, kun tuuli alkoi hiipumaan mutta aallokko jäi.

Huomenna olemme laskennallisesti puolimatkassa. Suuntaamme alustavasti
ensin Hortaan, josta parin päivän jälkeen Ponta del Gadaan.

Sijainti:
27* 41,6
049* 47,1

TS 50

Loki 1087,4M

T: Mika

25.4.2015 …via Iridium

Vihdoin kalaa…

”Taas levää uistimessa”, totesi Ismo, ja lähti nostamaan viehettä perästä.
Pikku tovi ja huuto, ”eikun se on kala”!

Nousin kannelle, ja samantien näkyi vihreä kylki veneen perässä. Mahi
Mahihan se siellä. Porukka toimi kuin kone, vaikka ensimmäistä oltiin ylös
nostamassa.
Ismo veti siimaa ylös, kippari nappasi nostokoukun, ja meni uilmatasolle,
Pepe ilmestyi rommipullon kanssa takakannelle, Kari huolehti veitsestä ja
Juha kuvasi.
Kala saatiin helposti kannelle, rommia kitusiin ja varmuudeksi
vinssinkammesta päähän.
Hannu fileroi non 2,5kg painavan kalan, josta saatiin nyt edes suupalat
miltä tuore Atlantin kala maistuu.

Kotoa St Martinille 369

Tämän näköinen on Mahi Mahi ja todella herkullinen. Kuva Jonegan arkistosta

Kari valmisti mainion valkoviinikastikkeen paistettujen kalapalojen
kylkiäiseksi, ja yksimielisesti oltiin sitä mieltä, että tätä lisää ja
heti…
Ruokaa ennen antoi kippari luvan käydä ottamassa pikku suihkut
takawessassa. Pitäähän nyt kainaloiden tuoksua puhaalta juhla -aterialla.

Tämä päivä oli selkeästi muutos myös sään suhteen. Taisi olla oikeasti
jopa viileää. Aurinko ei näyttäytynyt ja vesikuuroja tuli aika ajoin.
Tuuli onneksi oli mainio, ja teimmepä ensimmäisen jiipinkin 1,5 viikkoon.
Tuulen voimakkuus vaihteli 6-16 m/s välillä, ollen kuitenkin keskimäärin
noin 10m/s.

Kippari laitelee terkut talven ARC2014 porukalle! Kylmempää on nyt kuin
yhtenäkään päivänä meidän reissullamme…

Ohitimme puolivälin!
Olemme tulleet tällä hetkellä 1217M ja jäljellä 1103M Hortaan.
Koneajoa on ollut alkupätkän tyynissä 46h, eli dieseliä on reilusti yli
puoli tankkia jäljellä.
Vettä arviolta noin 550L jäljellä.

Sijaintimme:
29* 12,4 N
047* 45,7 W

TS 55 astetta

T: Mika

26.4.2015 …via Iridium

Viimeiset 1000M on alkanut!

Aamu alkoi kuten eilinenkin. Kala oli kiinni nopeasti siimojen
uloslaskemisen jälkeen. Ikävä kyllä, Mahi Mahi oli kooltaan pienempi kuin
eilinen, mutta se päätyi jokatapauksessa pannulle, ja on nyt jo tuottanut
mielihyvää mahoissamme.

Päivä on ollut tuulinen ja sateinen. Rankkojakin vesikuuroja on tullut
aika ajoin, ja tuulen voimakkuus nousee nopeasti lähelle 20m/s, palaillen
taas normi 10-12m/s tienoille. Vene paukkuu ja natisee, eikä sängyissä
meinaa pysyä ellei myrskylaitoja ole laiteltuna.

Olemme Hannulta kotomaasta kyselleet vaalituloksia ja muita uutisia. On
kiva saada aina väliin jotain tietoa, mitä maailmalla tapahtuu. Itse elämme
täällä 3 viikon ajan ”kuplassa” jonka suurimpia uutisia ovat mm. ”kahvi
alkaa loppua” tai ”nähdäänköhän tänään laivoja”…

Suolantuoksuisia terkkuja kaikille blogin lukijoille!

Sijainti

30* 35,5N
045* 00,7W

Trip: 1368M
Vauhti 5kn

Mika

Hyvän seurantakartan löydät Tehin Pursiseuran sivuilta www.teps.fi.  Sississä on miehistössä TePs:n kommodori Ismo Glans ja katastuksen esimies Hannu Heinonen.  Seurantakarttaa päivittää Jarmo Eulenberger.

http://www.teps.fi/uploads/file/Etusivu/2015/Atlanti600.jpg

Sääennusteita ja reitinvalintaa…

http://www.opc.ncep.noaa.gov/A_sfc_full_ocean_color.png

Tämän näköinen on sääkartta tällä hetkellä (26.4.) Pohjois-Atlantilla. Azorien eteläpuolella on korkeapaineen keskus, merkitty H ja ilmanpaine 1024 hPa. Kylmä rintama on tulossa Sissin perässä, ja tavoittaa heidät reilun vuorokauden kuluttua. Pohjoisella pallonpuoliskolla ilmavirta matalapaineessa kiertää vastapäivään.  Kun lähestyvä matalapaine kohtaa edessään korkeapaineen se ajaa matalapaineen suunnan pohjoiseen, vie kovimmat tuulet Sissin reitin pohjoispuolelle, ja heillä jatkuvat hyvät matalan etu- ja eteläreunan sivumyötäiset tuulet. Tässä näin lyhykäisesti, eikä kovin tietellisesti säkarttojen tulkintaa.

Tämän tyyppisiä sääkarttoja Sissiin otetaan päivittäin satelliittipuhelimen kautta tietokoneen karttaohjelman päälle, ja niiden perusteella he laativat reittisuunnitelmaa.  Tämän lisäksi lähetän päivittäin heille parilta kolmelta eri sivulta ( http://fi.allmetsat.com/merisaa/pohjois-atlantti.php?term=000, http://www.nhc.noaa.gov/text/MIAHSFAT2.shtml ja http://www.passageweather.com/ ) keräämiäni ennusteita reittivalintaa varten.

Satelliittipuhelimen kautta on Sississä käytössä sähköposti ja sääpalvelu.  Kuvia ei voi lähettää, koska ne tukkivat postin.  Siksi kirjoitan ja lähetän heille ennusteet tekstimuodossa.

27.4.2015 … via Iridium

Naatiskelua…

Parin sadepäivän jälkeen oli taas kiva katsella auringonnousua . Lämpö tuli
myös samalla takaisin, ja shortseissa tarkeni mainiosti. Merivesi vain on
kylmentynyt, eikä ainakaan kippari suostu enää menemään moiseen kidutukseen.
Tuuli oli koko päivän kevyt, hönkäisten parhaillaan 10m/s, ja virsikirjalla
mentiin 5-7 solmun vauhtia. Suunta on pysynyt suoraan maaliin.

Kolmas kalakin iski kiinni, ja nyt oli jo hieman kokoakin. Mahi Mahi
jälleen, ja ruokana riitti siitä paistetut palat täysin, ei tarvittu
lisukkeita. Tätä kirjoittaessani on jo maanantaiaamu, ja aurinko juuri
nousemassa. Siima on jo laskettu vesille, eli ainakaan vielä ei olla
kalan makuun kyllästytty…

Takakannella oli pitkät liikuntatuokiot. Lankutus on edennyt jo siihen,
ettei kellään tule alle 2 minuutin aikoja. Takahytin pojat Peeter ja
Pertti punnertavat kilpaa yli 40 punnerruksen sarjoja…
Veneessä kun liikunta jää muutoin olemattomaksi, on hyvä hieman kokeilla,
taipuuko oma ruoto vielä johonkin suuntaan venyttelemällä.

Matkaa maaliin tällä hetkellä 823M
Edetty 1472M

Sijainti:
31* 33,5N
043* 04,1W

Suunta pohjan suhteen 50 astetta

…tässä vähän enemmän juttua, kuinka Sississä aika kuluu ja rutiinit hoidetaan…

Sissillä vahdit pyörivät öisin. Päivisin ajellaan vapaammin, ajajia kun
riittää.
Yövahdit ovat helpot, 2h / vahti. Nyt kun  on ollut kovempaa tuulta, on aina 2 henkeä
vahdissa.  Kippari nukkuu salongin myrskybunkassa standby -valmiina tulemaan
kannelle, jos tarvitaan esim. reivaamiseen. Olen jättänyt itselleni
aamun 5-8 vahtivuoron, ja ensimmäiset laittelevatkin jo tuolloin aamupalaa.

Kotoa St Martinille 341

Yövahdin maisema...

Ruokapolitiikasta ovat Kari ja Juha pääosin vastanneet . Kala on saanut
valkoviinikastikkeen kylkiäiseksi, bataattiporkkana -muhennos sipulisella
kanakastikkeella jne… Ovat nuo veijarit melkoisia kokkiguruja.
Mainitsinkin jo Juhan raakakakusta, joka oli käsittämättömän hyvää.
Leppoisalla kelillä herkuttelimme juustoilla sekä ilmakuivatulla
kinkkulla…
Missään nimessä tätä reissua ei olisi voinut myydä ”kesäksi bikinikuntoon”
-seiluuna. Sen verran hyvvee on ja riittävästi…
Tiskihommissa ovat takahytin poijjaat Peeter ja Pertti osoittaneet
kyvykkyytensä moneen kertaan.

Hannu on tosiaan laitellut meille uutisia koto- ja ulkomailta. Täällä kun
ollaan täysin tietämättöminä, onko edes kotomaata mihin palailla, vai
pitäneekö opetella kaupassa käydessä ruplien arvo.
Kova veikkauksemme uudeksi kulttuuriministeriksi on T. Hakkarainen.

Päivät menevät nopeasti pääosin jutellessa. Porukka on hitsautunut
hienosti yhteen, ja jokaisella on omat tarinansa jaettaviksi.
Itse joudun hymyilemään hieman sivusta, kun Tehin Pursiseuran ja Asikkalan
Pursiseuran Kommodorit ottavat jutuissaan mittaa toisistaan… Kuulun itse
molempiin seuroihin, joten parempi olla hiljakseen.

Etenemistä seuraamme tietenkin nykyaikaisia navigointilaitteita hyödyntäen.
GPS antaa tarkan sijainnin, jonka mukaan plottaamme itsemme paperikartalle.
Juha on tehnyt ahkerasti sekstanttimittauksia paikanmäärityksessä, taito
on tarpeen mikäli GPS -signaali häviää (jokin konflikti esim.) tai
veneen laitteet menevät epäkuntoon. Tälläkin reissulla on mm. VHF
kiukutellut pariin otteeseen, ennen kuin viaksi paljastui erillisessä
sulakepesässä muhinut kosteus. Pelkällä kompassilla ja lokilla tuskin
Azoreille osuisimme, sillä virrat vievät venettä huomaamatta sivuun, loki
näytää ”suht oikein” mutta pitkällä matkalla sen virhe kertautuu…
Talvella ARC seiluulla opeteltu sekstantinkäyttötaito on ollut ilo huomata
todella näppäräksi tavaksi paikanmäärityksessä.
Isot kiitokset jälleen Englantiin Stokeylle mahtavista nikseistä, ja
erittäin selkeistä kaavioista, miten homma hoituu.
Lupaan, että jossain vaiheessa vastaava oppi tulee myös Suomenkielellä
opetusmateriaaleihin…

Muutaman päivän ajan olemme kisanneet ruotsalaisen Jeanneau 41 -veneen
kanssa. Eilen olimme vain 2M etäisyydellä toisistamme. Nyt eroa on 12M
mutta sivusuunnassa. Vauhdissa emme periksi anna ainakaan. Näyttivät ajavan
spinaakkerilla täysmyötäiseen, kun meillä taas oli genoa spiirattuna. VHF:ssä
kertoivat olevansa tulossa myös Hortaan, tosin olevansa ennen meitä
siellä. Tuollainen lausahdus aiheutti meillä veneessä kohahduksen, ja
yllättäen kannella oli pari purjeiden trimmaajaa välittömästi. On jo
ajateltu myös veneemme keventämistä kisakuntoon, vaikkapa juomavesien
laidan yli kaatamisella. Saadaanpahan 200kg venhoa kevyemmäksi…

Nyt näyttää siltä, että tuulet jatkuvat suotuisina ja olemme sunnuntaina /
maanantaina Hortassa.

Terkuin, Mika

28.4.2015 … via Iridium

Tonnikala

Päivä valkeni nyt aika pilvisenä. Aurinko juuri ja juuri jaksoi hymyillä
läpi pilvien, mutta antoi lämpönsä meille, ja päivän tarkeni taas
shortseilla.

Aamusta oli vieheet taas laskettu, ja aika nopeasti olikin kala koukussa.
Sitä sisään kelattaessa vain moinen nami pääsi karkuun.
Olemme ottaneet tavaksi kelailla vieheet pois tunti ennen auringonlaskua.
Ismo lähti vieheitä nostamaan, ja hetken kelailtuaan huusi, ”tääl on kala”.
Pieni tonnikala otti kiinni viimehetkillä, ennen kuin siima oli kokonaan
veneessä. Olimme syöneet jo iltaruoan mutta nyt nopea perkaus, suolaa
pintaan ja heti pannulle. Saimme pienet siivut taatusti tuoretta (vedestä
mahaan noin 20 min) tunaa.

Sissin kirjavarasto on ahkerassa käytössä. Juoppohullun päiväkirjaa,
Paasilinnaa, venelehtiä ja tietysti erilaisia satamaoppaita…
Päiväseltään moni vetäytyy kannelle lueskelemaan, ja iltasella taas
bunkissa lukuvalot loistavat.

Stereoista soi musiikki Fadosta Sleeppareihin. Suosikki lienee kuitenkin
iki-ihana Titanic…

Tähtäämme edelleen sunnuntaiksi Hortaan, mutta jos tuuli jatkuu näin hyvänä
kuin nyt, on mahdollisuus saapua perille jo lauantaina. Tosin jos näyttää
menevän aamuyölle, hiljentelemme vauhtia lopussa, jotta tulisimme satamaan
päivänvalossa.

Matkaa jäljllä: 712M
Tultu: 1572M

Sijainti:
32* 38,3N
041* 18,8W

Suunta (noin 50 astetta) suoraan kohden Hortaa sivumyötäisessä 10-13m/s
tuulessa.

Iloisin terkuin, Mika

Tapahtui valtamerellä….

Kalaa ja kalsareita…

Olipas keikutusyö. Kukaan ei nukkunut varmaan tuntia pidempää. Vaikkei
tuuli ollutkaan kuin 10-15m/s, niin aallot olivat melkoisia iskuja, ja
laittoivat meidät aikamoiseen linkoukseen sisällä.
Aamusta yllättäen taas tuuli ja aallokko alkoivat rauhoittua, ja nyt saatiin
suunnattua hetki aivan kohden nousevaa aurinkoa, ja katsottua
kompassilukema. Tästä saamme määritettyä veneen ohjauskompassin eksymän
tuolle suunnalle.

Olimme juuri laitaneet genoan virsikirjalle, kun Hannu huusi että kala
iski!!
Rutinoidusti kannelle ilmestyi terävä veitsi, ja Martiniquella 4e maksanut
rommipullo. Nyt oli isompi vonkale siiman päässä. Onneksi Pertti kuvasi
kalannoston, sillä muutoin tätä ei usko kukaan. Veikkaan että Taruniemessä
ja Pirttisaaressa Päijänteellä asiasta tarinoidaan vielä monesti
kesällä…
Kalan lähestyessä alkoi näyttää siltä, että mukana on myös jotain
muuta…
Alkuun tumma mytty näyti muovipussilta, joka on joutunut onnettoman
kalaparan suuhun (kipparin huomautus tähän väliin: Sississä kerätään
kaikki metalli- / lasi- / muovijäte talteen ja jätetään sataman
roskikseen, mereen ei moisia heitetä).
Kippari oli tutulla paikalla uimatasolla nostokoukun kanssa. Kalan
tullessa noin 3 metrin päähän selvisi, että vieheessä olikin kiinni Ismon
kalsarit!!!
Ismo tunnisti omikseen, kun kala oli saatu kannelle. Mietittiin tovi,
tarvitseeko noin 6-7 kiloinen vonkale lainkaan rommitujausta, kun on
kalsarit suussa veneenperässä jo tovin roikkunut.
Päätettiin kuitenkin rommituju antaa, ja Mahilta oli samantien taju pois.

Naurua piisasi vielä myöhemminkin, kun kala sätki ja potki kannella senkin
jälkeen, kun pää oli jo irti sekä sisälmykset poistettuna. Joko kalsareissa
tai rommissa oli vahva jälkipoltto…

Noh… Miten kasarit kalan suuhun joutuivat? Juuri ennen kalan iskemistä
oli siis kannella puuhasteltu. Pertti tunnusti, että saattoi
vastapestyt ja mantookivaijerissa kuivumassa olevat kalsongit
vahingossa selällään tiputtaa. Siima oli sopivasti tuolla puolen, ja kenties veteen joutunut
alusasu päätyi siiman päälle, ja kalan iskiessä kalsarit liukuivat siimaa pitkin kinni koukkuun ja…
Mahin suuhun…

Tämä ei siis ole kalavale!

T: Mika

29.4.2015 … via Iridium

Bikinit ja valas!

Matka Hortaan on tätä kirjoitetaessa noin 510M. On siinä ja siinä olemmeko lauantaina jo perillä.
Tänään tulee 2 viikkoa Martiniquelta lähdöstä täyteen, ja jälleen kerran aika on mennyt todella nopeasti.
Kestää 2-3 päivää ennenkuin rytmi löytyy.
Aamupalaa laitellaan klo 6-7. Lämmintä ruokaa syödään kelistä riippuen 1-2 kertaa päivän aikana, ja jotain pientä napsitaan iltapalaksi. Kulutus ei ole kovin suurta, joten kauheita kaloripommeja ei tarvitse valmistaa.
Päivisin ajelemme 1h vuoroja tyyliin ”kuka kerkeää ruoriin”. Yöllä vuorot ovat 2h kestoisia.

Sää on ollut tuhnuinen viimeiset pari päivää. Tasaisen harmaata, ja pikku sadekuuroja tasaisin väliajoin. Tuuli vaihtelee 8-16m/s välillä, puuskissa mennen
hieman yli 20m/s. Aallokko keikuttaa venhoa sopivin väliajoin niin, että etuhytissä nukkuvat Hannu ja Ismo löytävät väliin toisensa päällekkäin… Etuhytissä
ei ole myrskylaitoja, ja sieltä kannattaakin siirtyä salongin sohville nukkumaan.

Karin ollessa ajamassa, nousi valas noin kahden veneenmitan päässä Sissin vieressä pintaan. Karin arvion mukaan mittaa oli saman verran kuin veneellä. Saman
tien valas sukelsi, ja pitelimme tiukasti kiinni sekä nopeasti pois kulkuaukosta mikäli satumme törmäämään. Onneksi seuraava havainto tuli noin 100m venen
toiselta puolen, jossa valas nousi pintaan hengittämään. Huh… törmäys tuollaiseen saattaa pahimmassa tapauksessa lopettaa reissun siihen paikkaan, tai niin veneelle
kuin miehistölle voi tulla äkkipysäyksessä pahojakin vammoja.

WP_001333

Kuvassa kaksi pallopäävalasta aivan Sissin vieressä Välimerellä Ibizan ja Alicanten välillä.

Vuonna 2005 kaksi suomalaisvenettä törmäsi Atlantin ylityksellä pinnalla nukkuneisiin valaisiin, ja molemmille tuli äkkipysähdys.  Veneet kestivät törmäykset, ja molemmat pystyivät jatkamaan purjehdusta.  Potkuriakselit kuitenkin olivat vääntyneet valaiden selässä ratsastuksen seurauksena niin paljon, että mootorivoimaa pystyivät käyttämään vasta telakalla käynnin jälkeen, missä potkuriakselit korjattiin. Toinen vene oli Swan 371 ja toinen Hallberg Rassy 43.  Veneet olivat akselivetoisia.

Yöllä tuuli taas nousi, ja 18m/s tuulessa toteismme purjeiden olevan nyt niin pienet ettei uimarannoiltakaan löydy pienempiä bikineitä auringonpalvojilta.
Vauhtia kuitenkin riitti yli 6 solmua.

Sijainti:
34* 18,5N
037* 44,4W

TRIP: 1764M

Sunnta: 65 astetta

T: Mika

30.4.2015 … via Iridium

Hyvää Wappua Kaikille!

Viimisestä vuorokaudesta ei ole oikein mitään kerrottavaa. Sateista,
harmaata, isoja ja isompia aaltoja. Juttu on lentänyt, Kirjoja ahmittu ja
katseltu, tullaanko lauantaina vaiko sunnuntaina Hortaan. Juuri nyt
laskelmat osoittava ”laskeutumisajan” olevan puoliyö lauantaina. Tuuli
tosin alkaa kevenemään pikkuhiljaa, joten meneepi sunnuntaille…

Heräsin aamuyöllä vahtiin Ismon ja Hannun jälkeen. Totesivat siinä
unenpöpperöiselle kapulle, että jokin kirkas tähti tai planeetta loistaa
perän takana. Niinpä, totesin sen nähtyäni, ja aloin ohjailemaan. Kesti
varmaan vartin verran ennenkuin väsyneet aivot alkoiva pohtia, että miksei
muita tähtiä näy kuin tuo yksi ainoa. Tutkaa vilkaisemaan ja siellähän oli
selkeä kaiku pari mailia perässämme.
Pikku hiljaa valo lähestyi, ja tunnin kuluttua vene oli näkyvissä. Iso Swan
jolla paloi ankkurivalo maston huipussa. Saksalaisvene ohitti meidät noin
kaapelinmitan ( ~200 metriä) päästä keulan edestä kadoten pikkuhiljaa eri
kursilla nousevaan aamuun.

Tänään meillä leivotaan wapun kunniaksi. Kuohuvaispullo on laitettu
viilenemään, ja iltasella herkutellaan.

Meiltä kaikilta iloiset wapun toivotukset tutuille, perheenjäsenille sekä
blogin lukijoille!

Sijainti…

35* 30,8N
035* 08,1W

Suunta 60*

TRIP: 1898M
Jäljellä: 361M

Mika

1.5.2015 … via Iridium

215M jäljellä!

Wappu tuli ja meni. Mantan puutteessa päätimme lakittaa itsemme pipoilla.
Ulkona on edelleen sateista ja kylmää. Sissin lämmittimetkin on testattu
yli puolen vuoden tauon jälkeen. Mainiosti molemmat antavat puhallusta.

Tällä hetkellä olemme kokoontumassa aamupalapöytään. Aamiaisena näyttäpi
olevan lettuja (joita juuri paistellaan), mysliä ja hedelmäsalaattia.

Tarkastimme hieman muonatilannetta:
Mehuja on vielä jäljellä 12 2l tölkkiä
Maitoa 10 litraa
Mysliä 8 laatikkoa
Kanamunia 20 kpl
Tuoreita vihanneksia ja hedelmiä ei ole ollut pariin viikkoon
Pastaa ja riisiä 4 päiväksi
Purkkimuonaa noin viikoksi
Erilaisia valmiskeittoaineksia löytyy aina varalle muutamaksi päiväksi
Hyvin on siis muonitus onnistunut…

Tuuli on puhaltanut mainiosti päivän ja yön, mutta nyt alkaa olla ilmassa
selkeää tyyntymisen merkkiä. Tuuli on pudonnut jo 6-8m/s, ja se alkaa
myötäisenä olla liian vähän tässä aallokossa. Purjeet paukkuvat, ja veto
niistä lähtee aina aaltojen keikuttaessa. Tasaisessa kelissä tuuli olisi
mainio.

36* 46,4N
032* 29,9W
TS 60*
Maaliin 214M
TRIP 2038M

T: Mika

2.5.2015 … via GSM

Tämän viesti tulee jo kännykän kautta.  Kippari Mika soitti, että ovat kahden tunnin kuluttua Hortassa.  Tarkempi viesti viimeiseltä päivältä tulee, kunhan ovat päässeet satamaan, ja suurimmat ”väsymykset” on nautittu pois.

Valaita on ollut ympärillä viimeisen vuorokauden aikana niin paljon, että Sississä on käytössä ”valasvahti”!  Onneksi valaat ovat näyttäytyneet vain vesisuihkuilla.

Satelliittipuhelimen akku oli tiltannut eilen, ja siksi tämä päivitys tulee vasta näin myöhään.  Toivottavasti kaukaan ei ehtinyt huolestua.

Onnittelut koko Sissin miehistölle Atlantin ylityksestä!!!

5.5.2015 … via sähköposti

Sissin porukassa on purjehdustaidon lisäksi taiteellista lahjakkuutta!

20150505_105354_resized

Näin hieno logo muistuttaa nyt Hortan satamassa Sissin miehistön vierailusta siellä.  Todennäköisesti huomenna Sissi lähtee kohti Ponta del Gadaa.

Azorit 016

Kuten tästä kuvasta näkyy, niin Hortan satamassa riittä viereilijoiden satoja logoja  kaikissa mahdollisissa betonipinnoissa. Alla muutamia näytteitä.

Azorit 018          Azorit 027

Azorit 120

Meidän logoamme ei enää ollut näkyvissä, mutta ehkä se joskus taas  uusitaan…

15.5.2015 … ja matka jatkuu

Sissi uusine miehistöineen aloitti perjantai-iltana 15.5. reilun 700 mailin matkan Ponta del Gadasta Lissaboniin.  Sääennuste oli vähän huono, sillä alkumatkasta pari päivää näyttää tuuli olevan aika kevyt n. 10 kn ja lähes vastainen, mutta maanantain aikoihin he ovat edenneet jo alueelle, missä tuulet kääntyvät pohjoisen puolelle, ja samalla voimistuvat 15-25 solmuun.  Sivutuulta jatkuukin sitten koko loppumatkan.  Sissin päällikkö Mika arvioi matkan kestävän noin kuusi vuorokautta, joten perillä he ovat perjantain-lauantain aikana.

Lähtöpäivänä ilmaantui vielä toinen harmillinen juttu.  Satelliittipuhelimeen ostettu uusi akku ei otakkaan virtaa vastaan, eikä puhelinta voi käyttää.  Näinollen me emme saa päivittäin tietoja matkan edistymisestä, ja fiilingeistä Sissillä.  Yhteys saadaan vain Sissin ollessa matkapuhelinkentän tavoitettavissa.  Tällä harmillisella seikalla ei ole tekemistä turvallisuuden kanssa, sillä Sissi on koko tämän legin niin lähellä maata, että  Sissin Navtex vastaanottimeen tulee joka päivä tarkat sääennusteet, ja ne tallentuvat laitteen muistiin.  Azoreiden ja Portugalin mantereen välisellä merialueella Atlantilla on myös vilkas laivaliikenne pohjois-etelä suunnassa jonka tavoittaa VHF radiolla, ja laivoilta voi halutessaan myös kysellä säätietoja.  Laivoja on helppo kutsua nimeltä, koska laivojen tiedot näkyvät AIS-vastaanottimessa.

16.5.2015 … via GSM

Lauantai-iltana Mika sai vielä lähetettyä tekstiviestin, että matka on edistynyt luovimisen merkeissä 80 M.  Muutaman vatsa kapinoi maininkien keikutukseen, ja kaloja on tullut ruokittua.  Onneksi meripahoinvointi menee valtaosalla ohi parissa päivässä, kun tasapainoelin on tottunut keikkuvaan menoon.  Ehtivät vielä saada tekstarina Sissiin lähettämäni viiden vrk:n säennusteen legille.

Sijainti oli…

38*00,7 N, 24*53,1 W

Seuraavan kerran pävityksiä on odotettavissa ensi viikon lopussa.

Terkuin kippari Mika

22.5.2015…via GSM

Juuri nyt klo 8,30 tuli odotettu viesti Sissiltä.  ETA (arvioitu saapumisaika kohteeseen) Cascaisiin on klo 10.00.  Mikan kommentti oli ” luovikeikka”.  Vaikka sääennusteet ovat olleet viiden viimeisen päivän ajalta koko ajan, että tuulet tulevat NNE, ei se oikeasti aina niin tarkasti mene.  Tuulta on ollut aika reilusti 20 -30 kn.  Siitä on pitänyt huolen Azoreiden länsipuolella oleva korkepaine ja Iberian niemimaan matalapaine.  Ilmanvirtausta voimistaa vielä Portugalin mantereella oleva erittäin lämpimän sään ja Atlantin viileän meren lämpötilaero…

Kaikki on kuitenkin Sissillä hyvin.  Päivitän tarkemmin tunnelmista , kunhan Mika on ehtinyt soittaa päivällä.

Terkuin Hannu

…ja jatkuu.

Lähtötuuli Sao Miguelin saarelta Ponta del Gadasta oli ollut täysin vastainen ja saaren kiertämiseen oli kulunut aikaa.  Kurssi oli otettu lähes pohjoiseen, ja ensimmäisen vuorokauden matkaksi tuli vaatimattomat 80 M.  Puolentoista vuorokauden jälkeen tuuli alkoi kääntyä ennusteiden mukaan NNE, ja saimme ottaa suunnan suoraan Lissaboniin.  Aluksi tuuli oli kevyttä, mutta sitten alkoi voimistua.  Matkan aikana tuuli 15-18 m/s ja kävi kovimmillaan parinkympin yläpuolella.

Parin vuorokauden totuttelun jälkeen kaikilla oli jo olo kohentunut, ja ruoka maittoi.  Kovassa kelissä oli oltava tarkkoja kuumien ruokien valmistuksen kanssa, ja kippari antoi ohjeen, että vain yksi kattila kerrallaan sai olla liedellä.  Nukkuminen tapahtui parhaiten myrkybunkissa, ja keskiveneessä käytävän lattialla.

Sen verran viileää oli matkalla ollut, että lämmityslaitteet olivat käytössä, ja muutamissa kalllistuksissa oli niiden pakoputket parraslistan alla ”hörpännyt” atlanttia, ja höyryt olivat olleet komeat.  Lämppärit toimivat kuitenkin koko ajan hyvin.  Mika totesikin, että pitää kai lähettää Hallberg Rassyn veistämölle kehitysehdostus, että vaihtavat lämppäreiden pakoputkien paikan parraslistan alta maston huippuun!!

Vaikka purjeet olivat reivattu niin pieniksi, kuin ne käytännössä voi, jotta voimaa riittää viedä Sissiä komeassa 6-8 m aallokossa, oli matkavauhti 6-7 kn.  Sen verran vastainen oli tuuli ollut koko ajan, että keula oli kaivellut aaltoja vähän syvemmältäkin.  Hienosti ja turvallisesti oli Sissi tehnyt matkaa, jota kertyi 880 M.  Suora matka olisi ollut n. 750 M, joten reilu 100 M kertyi ”luovilisää” tälle legille.

DSCF7926

Sissi on nyt kiinnitetty Cascaisten satamaan Tejo joen suulla parin pilttuun päähän viime kevään paikasta. Onnittelut koko miehistölle hienosta purjehduksesta!

26.5.2015…via GSM

Vaihtelevia ovat suurten merien tuulet.  Azorit-Lissabon välillä oli kova tuuli, ja nyt Lissabonista Malagaan alkumatkasta on meri ollut lähes tyyni, ja konevoimaa on tarvittu.

Sissi on nyt purjehtinut Gibralttarin läpi Välimeren puolelle kuuman aurinkoisessa säässä, ja huomenna suunta on kohti Malagaa, mistä seuraava legi lähtee 1.6. kohti Alicanttea.  Tämän kesän ja syksyn Sissi seilaa Välimerellä Ibizan ja Mallorcan alueilla.

DSCF7863

Sissi Gibralttarilla 2014 huhtikuussa.

DSCF7866

Gibralttarin tunnusmerkki on jylhä kallio.

Kun Suomessa alkaa syksy viilentyä, on Välimeri vielä parhaimmillaan.  Aurinkoa ja lämpöä riittää niin ilmassa kuin vedessäkin.  Syksyllä alamme siirtyä hiljalleen taas Gibralttarin läpi Atlantin puolelle Portugaliin Lagosin alueelle.  Lagosista purjehdimme Afrikan rannikon viertä n. 700 mailin matka kohti Teneriffaa Santa Cruzia, ja sieltä Las Palmasiin, jossa olemme taas ARC-lähtölinjalla 22.11. keula kohti aurinkoista ja turkoosia Karibiaa.

Syksyn purjehduksille on vielä tilaa, joten avaa Kesäpurjeen www.purjehdus.net, ja varaa sieltä sopiva legi.

Terkuin Hannu

 

Blogisivuja päivittää kotimaassa Hannu.  Jos haluatte lähettää viestejä tai tsemppiterkkuja, niin minun kautta onnistuu…040 760 5577, hannu.hartman@gmail.com

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

8 + 1 =