Helsinki – Kanaria 2014

2.9.2014
Sissi lähti Hesasta sunnuntaina 31.8. Klo 10.30.  Purjeet nostettiin heti St1 tankkauksen jälkeen.  Hyvässä sivutuulessa 7,2 – 7,4 kn nopeudella Katajaluodon länsipuolitse ulos merelle, ja Helsingin matalan jälkeen suunta kohti länttä ja Gotlantia.  Tuuli reipastui 10 m/s vaiheille ja pelkällä isolla preventterin varmistamana takatuulessa hyvää vauhtia käännyttiin pikkuhiljaa kohti lounasta.  Seuraavana päivänä tuuli alkoi heiketä, ja nostimme genakkerin keulalle.  Sillä ajettiinkin, niin pitkään, kun kangas pysyi ylhäällä, mutta tuulen puuttumiselle mekään emme mahtaneet mitään, ja loppumatka tyhjään Visbyn satamaan ( satamassa vain 2 venettä ) kulki Yanmarin voimin.  Matkaa kertyi 253 mailia.
Pieni erikoinen tapahtuma oli maanantaina aamun valjetessa, kun keskellä Itämerta huomasimme kahden lepakon lentelevän veneen ympärillä.  Liekö olleet jossain piilossa, Hesasta saakka??  Lentely sai kuitenkin murheellisen lopun, kun selkälokki nappasi toisen lepakon lennosta.  Toinen vielä kierteli hetken veneen ympärillä, kunnes sekin katosi jonnekin.
Täältä Visbystä matka jatkuu huomenna Öölannin pohjoispuolitse Sandvikenin mainion kalakaupan kautta kohti Kalmaria. Saa nähdä maltetaanko pysähtyä siellä, vai jatketaanko matkaa…sen ratkaisevat tuulet.
S/Y Sissi ja miehistö
Sissi kulkee hyvin, ja mieli on korkealla!!
(Kippari Hannu)
4.9.2014
Sissi Byxelkrokissa (Öölanti). Matka jatkuu samantien pienten täydennysten jälkeen kohden Saksaa. Salama oli rikkonut sataman rikkonut wi-fi maston, joten päivitystä ei ikävä kyllä satamasta saada.
(Kippari Hannu)
Sissi ankkurissa
6.9.2014(klo 11.40)
Sissi on saapumassa Saksaan…
Kasi yötä nautittu upeista tähtikirkkaista öistä ja idänpuoleisesta tuulesta, joka on siivittänyt reissua nopeammin kuin ajateltiin. Jääpähän enempi aikaa lepäillä satamassa…
Kippari Hannu laittelee tarkempaa päivitystä satamasta.
7.9.2014

Sissi kiinnitettiin eilen lauantaina klo 18.00. Kielissä Laboen satamassa vihreällä merkittyyn paikkaan. Öölannin Byxelkrokista kaksi yötä ja tasan 300 mailia olivat hyvää purjehdusta. Koko ajan puhalsi tuuli SE 4-6 m/s auringon nousun aikaa lukuun ottamatta.  Silloin oli aina tunnin parin lähes tyyntä. Genaakkeria käytettiin lähes koko perjantaipäivä.  Se antaa hyvän vauhdin sekä fiiliksen.
Tällä legillä ei tapahtunut mitään ihmeellistä … tai kyllä sentään.  Navtexiin tuli perjantaina illalla viesti, että helikopteri on uponnut Tanskassa, ja alue on pidettävä vapaana liikkumisesta.  Meidän sijainnista ei ollut kuin muutama kymmenen mailia tapahtumapaikalle.  Päivällä katselimme helikopterin kaartelua Bornholmin luoteispuolella…liekö ollut sama?
Matkaa kertyi Hesasta 605,7 nm, ja Sissin keskinopeus oli 5,5 kn.
Huomenna lähdemme odottelemaan kanavaan pääsyä, ja pääsyä Pohjanmerelle ”vuorovesioppiin”.  Amsterdamissa olemme 14-15.9 aikoihin.
Terkuin Sissit

(Kippari Hannu)
Laboe

8.9.2014
Pari päivää satamassa riitti, ja mieli teki taas merelle.  Valitettavasti edessä oli ensin yli 50 mailia kanavaa.  Aikaisin aamulla suuntasimme Holtenaun kanavan suulle odottamaan sopivan kokoisen laivan tuloa, jonka kanssa huvialukset pääsevät sulkuun.

Kirjojen mukaan ei mennyt tämäkään odotus!?
Odottamaan oli kertynyt kymmenkunta venettä, ja yhtäkkiä kaikki  olivat menossa keulat vaahdossa vasemmanpuoleiselle sululle???  Sinne kohteliaat suomalaisetkin suuntasivat peräjoukoissa, vaikka olimme alunperin kolmantena odottamassa, ja tällä kerralla käytettiin huvialuksille myös tätä sulkua.  Kysyimme kohteliaasti luvan kiinnittyä toisen purkkarin kylkeen ja saimmekin luvan.  Fendareita riittävästi väliin ja kaikki oli kunnossa…kunnes… vielä pyrki meidän kylkeen moottorivene, jonka kyljellä vedessä roikkui vain kaksi ”minileparia”.  Onneksi saimme otettua toiselta puolelta muutaman leparin apuun, ja niin pääsi Sissi sulutuksesta ehjin kyljin. Sulkuun ajossa ei kohteliaat merimiestavat ole kunniassa, paitsi suomalaisilla.
Kanava-ajoa köröttelimme viiden tunnin matkan Rendsburgiin, missä on jo tuttu pursiseuran laituri.  Saimme Sissille hyvän päätypaikan, ja vastaanotto oli ystävällinen.
Huomenna jatkamme kanavan Pohjanmeren puoleiseen päähän Brunbutteliin, josta keskiviikkona ulos merelle.  Jos sääennusteet pitävät paikkansa, niin pohjoistuulet kuljettavat meitä kohti Amsterdamia.  Matkalla saatamme poiketa Friisein saarilla olevaan idylliseen Ost-Vlielandiin.  Tavoitteena on kiinnityä perjantain – lauantain aikoihin Ijmuideniin Amsteljoen suulle.
Terkuin Sissi ja miehistö
(kippari Hannu)

Ilmalossi Kilein kanavalla

Ilmalossi Kielin kanavalla

 

9.9.2014
Sissi ajellut Kielin kanavan ja saapunut illalla Cuxhaveniin yöpymään.
20140515_100941 (960x540)

10.9.2014
Tervehdys Cuxhavenista!
Eilen puolenpäivän tietämillä lähdimme jatkamaan kanavaköröttelyä Kielin kanavan puolivälistä Rendsburgista.  Suunnittelimme lähtöajan siten, että olisimme Brunsbuttelissa laskuveden alkaessa Elben suistossa.  Laskelma toimi, ja olimme yllättyneitä, kun sulussa oli portit auki. Valkoinen opastevalo paloi huvialuksille merkiksi, ja saimme ajaa suoraan sulkuun. Sulussa oli vain kolme purjevenettä. On harvinaista, että pelkkiä huvialuksia sulutetaan erikseen. Normaalisti odotellaan sopivan kokoisen laivan tuloa sulkuun, minkä kanssa huvialukset sopivat mukaan.

Pohjanmeri otti meidät vastaan Elben suistossa melkoisella vastatuulella, ja kun kolmen solmun virta kuljetti meitä 8-9 SOG: vauhdilla, vesi lensi komeasti keulasta. Parin tunnin keikutuksen jälkeen kiinnitimme Sissin tukevasti Cuxhavenin sataman suojaan vihreälle paikalle. Olimme ansainneet ”iltapiipahduksen” pursiseuran mainiossa ravintolassa.

Nyt olemme alueella, missä kello määrää lähtöajan. Etelään päin lähdettäessä oikea aika on 2 tuntia jälkeen yläveden. Meille se tietää vaihtoehtojen puntaroimista…lähdemmekö illan vai seuraavan aamuyön laskuvedellä reilun 200 mailin legille Amsterdamiin. Haluammeko tulla perille yöllä vai päivällä? Eilinen suttuinen sää on vaihtunut aurinkoiseksi. Tuulet ilmoitetaan nyt boforeina, ja ennuste on 4-5 bf, ja aallokon korkeus 1-1,5 m.
(kippari Hannu)

Liikennettä Cuxhavenin tienoilla

Liikennettä Cuxhavenin tienoilla

20.9.2014
Sissi on nyt Kanaalisaarilla Guernseyllä St Peter Portissa.  Matka on tähän saakka ollut hyvien tuulten suosiossa. Olemme välttyneet myös kovilta tuulilta, eikä sadekamppeita ole vieläkään tarvittu!!
Amsterdamista lähdettäessä oli suunnitelma poiketa Dunkerguessa, mutta sopivat tuulet ja virran suunta Doverin salmessa oikeastaan pakottivat meitä jatkamaan kohti Cherbourgia.  Doverin salmen jälkeen alkoi kuitenkin sellainen svelli ja keikutus, että otimme uuden suunnan Dieppeen.  Kymmenkunta mailia ennen Dieppeä jo aivan pimeässä kuuntelimme kummallista puhinaa ulkoa.  Se erottui selvästi aaltojen äänistä.  Ulkona asia selvisi…olimme saaneet seuraksi valaita!!! Otimme valonheittimen avuksi, ja näimme niitä aivan veneen vierellä. Kova puhina, ja vesisuihkut olivat upea merkki luonnon suurten jättiläisten läsnäolosta, ja Sissin saattelusta merellä.
Ennen Dieppeä laskimme vielä kokeeksi siiman perässä Rapalan vaapun veneen perään.  Ihmeen hyvin se ui, vaikka vauhtia oli kuutisen solmua.  Niin vain meitä lykästi, ja saimme peräkkäin neljä pulleaa makrillia!!
Dieppessä vietimme vain aamusta iltaan, ja illan laskuvedelle läksimme kohti reilun sadan mailin legiä kohti Cherbourgia.  Tällä legillä taas luonto järjesti meille oikein mojovan valoshown.  Pohjoisella ja eteläisellä taivaalla välkkyivät salamat lähes koko yön.  Meillä oli kuitenkin päämme päällä kirkas tähtitaivas.
Illalla laskimme tarkkaan lähtöajan, sillä edessä oli Cap de La Haquen ohitus.  Paikka, jossa merivirrat ovat parhaimmillaan liki 10 kn.  Ajoitus meni nappiin, ja kevyessä tuulessa etenimme hyvän virran saattelemana kanaalisaarille Guernseylle St Peter Portiin.  Vuorovesivirtojen laskeminen kannattaa.  Mekin osasimme ajoittaa tulomme siten, että saimme ajaa suoraan satamaan.  Tänne pääsee vain -2 h ja +2 h jälkeen välisenä aikana yläveden suhteen.
Lämmintä on ja Sissi kuljettaa meitä turvallisesti.
(kippari Hannu)
makrillia WP_002083 (960x720)

22.9.2014

Tervehdys Ranskasta Brestistä!
Sissi on seilannut hyvien tuulien mukana. Cherbourgista lähdön laskimme tavallista tarkemmin. Olihan edessä Cap de La Haquen ohitus, jossa vuorovesivirrat ovat kovimmillaan kymmenen solmun luokkaa. Tällä kerralla lähes tuuleton meri näytti vain pyörteilevältä virralta.
Matkaa Guernseylle St Peter Portiin oli reilu 40 mailia, ja matkan puolessa välissä oli tuuli sen verran virinnyt, että nostimme taas genaakkerin käyttöön. Hyvässä myötävirrassa, ja hieman sumuisessa säässä saavuimme perille ihanteellisessä ajassa HWtä ajatellen. St Peter Portiin pääsee vain + – 2h HW.  Satamakapteeni oli vastassa, ja kuultuaan Sissin syväyksen pyysi odottamaan vielä 10 min sisäänajoa. Vesi nousee uskomattoman nopeasti, ja yhden lisäpyöräytyksen jälkeen ajoimme lähes tyhjään satamaan.
Pian tuli satamakapteeni Sissin viereen, ja kun meillä ei ollut eläimiä veneessä, hän jätti pikku pussukan, jossa oli itse täytettävät ”maahantulopaperit”, jotka jätetään laiturin päässä olevaan postilaatikkoon. Ei siinä sen kummallisempia muodollisuuksia tarvita.
Guernsey on todella käymisen arvoinen paikka. Verovapauden ansiosta siellä on edullista tehdä ostoksia. Erityisesti urheiluvarusteet ja kellot ja korut tekevät kauppansa. Sissiinkin kannettiin urheiluliikkeestä kasseja, joiden sisältö Suomessa olisi ollut ainakin kolminkertainen.
Guernseyltä päätimme lähteä suraavana päivänä iltavedellä. Aluksi virta kuljetti taas vauhdilla, kunnes yön alkaessa tummua, vaihtui virran suunta vastaiseksi, ja meri kävi rauhattomammaksi. Yövahteja ilahdutti taas tähtikirkas taivas.
Aamulla lähestyessämme Ushantia, ja Le Fourin majakkaa, kävi joku vähän isompi kala rapalan kimppuun, ja 54 kg:n siima oli paperia.
Ennen Brestiä pääsimme vielä hetkeksi kovaan vastavirtaan, ja viimeiset neljä mailia ottivat aikaa yli kaksi tuntia.  Brestiin kiinnityimme pimeän jo laskeuduttua klo 21.
Helsingistä on nyt tultu jo yli 1300 mailia, ja Sissi on toiminut hienosti.
Täällä valmistaudutaan Biscajan ylitykseen bunkraamalla ruokaa ja juomaa neljän päivän tarpeita ajatellen. Nyt näyttävät sääennusteet hyvältä, ja todnäk lähtö on 24 päivä illan laskuvedellä. Matkaa suraavan satamaan La Corunaan on n.360 nm. Perillä pitäisi olla ennen 29 päivää, sillä silloin tuuliennusteessa tapahtuu raju muutos, niin kuin Biscajan säillä on tapana.
(kippari Hannu)
WP_002173 (960x720)
WP_002165 (960x720) WP_002155 (720x960)
26.9.2013
Tervehdys Biscajalta!
Biscaja on näyttänyt taas moni-ilmeisyytensä. Yli vuorokausi ajettiin koneella täysin tyynellä merellä. Maininki oli kuitenkin kiitettävän korkea, ja antoi oman mausteensa kulkemiseen hurjan vellomisen muodossa. Purjehtijoita on ilahduttanut koko ajan delfiinit veneen ympärillä. Pari komeaa kilpikonnaa, ja tänä aamuna kuin pisteenä iin päälle kävi Sissin vierellä pyörähtämässä ja puheltelemassa komea valas, jonka arvioimme yli 10 m mittaiseksi.
Tänä aamuna vihdoin saimme tuulta NE, niin kuin NAVTEX-viestissä kerrottiin, ja nyt genaakkeri vetää meitä kohti La Corunaa. Tuulen pitäisi kestää perille saakka, ja vielä voimistua sen verran, että genakkeri on vaihdettava peruspurjeisiin. Matkaa on jäljellä enää vajaa 150 nm.
Viime yö piirtyy varmaan kaikkien yövahdissa olleiden mieliin. Tähtitaivas oli niin upea, ja tähtien sillat kuvastuivat tyynen meren pinnalle. Tähdet alkoivat niin läheltä horisonttia, että arvioimme muutaman kerran valon tulevan lähestyvästä laivasta, vaikka AIS ei mitään näyttänytkään.
Edessä kahdeksan mailin päässä menee toinen purjevene. Saa nähdä, tavoitammeko sen ennen Espanjaa. Täällä on aurinko korkealla, ja vaikka ollaan Atlantilla, niin sortsitkin tuntuu liialta.
Purjehdus on ISO ILO!
Harmi, että tämän sateliittiyhteyden kautta ei kannata lähettää kuvia, mutta laitetaan niitä liitteeksi, kun pääsemme maissa WiFi yhteyteen.
Terkuin Sissit
(kippari Hannu)
28.9.2014
Kesäterveyhdys La Corunasta!
Sissi tuli viimeisen vuorokauden lähes lentämällä. Tällä kerralla tuuliennusteet pitivät paikkansa, ja osasimme odottaa tuulen voimistuvan Biscajan puolivälin jälkeen.
Atlantin perusmaininki on luoteesta kaakkooon. Kun tuuli tuli idästä, niin aallokko oli aluksi aika korkeaa ja terävää. Illan kääntyessä yöksi, voimistui tuuli 12-13 m/s välille puuskien yltäessä 17 m/s.
Purjeina meillä oli iso ja genoa täysin auki, tuulikulman ollessa n. 120 astetta. Näin Sissi puski läpi yhä kasvavan aallokon koko yön.  Muutaman kerran isompi ”mamma-aalto” jysäytti kylkeen kunnolla, mutta suojaisessa sitloorassa pysyi yövahti muutamaaa suihkua lukuun ottamatta kuivana.
Vapaavahtilaisten nukkuminen sen sijaan oli ajoittain kuin hieromarummussa  pyörimistä. Onneksi myrskypunkat toimivat hyvin.
Aamun valjetessa olimme jo La Corunan lahdella, ja samalla tuuli teki tepposet, ja kuoli kokonaan. Viimeiset kymmenen mailia joiduimme ajamaan koneella. Satamaan kiinnityimme klo 9.20.
Biscajan ylitykseen tuli mittaa veden suhteen 343,9 mailia, ja tähän käytimme aikaa 2 vrk 12h ja 30 min.
Matka tarjosi meille koko kirjon luonnon nähtävää. Täysin tyyntä merenpintaa, tuulta ja aallokkoa …yöllä tähdensiltoja…valtavan määrän delfiinejä leikkimässä Sissin ympärillä…yhden yli 10 m valaan ja pari todella isoa kilpikonnaa.
Lämpimin Espanjan kesäterveisin Sissi
(kippari Hannu)

Pullatauko Biskajalla

Pullaa ulkona

Leipää sisällä

Leipää sisällä

Delfiinit Biskajalla (Kuva: Tauno Junkkarinen)

Delfiinit Biskajalla (Kuva: Tauno Junkkarinen)


1.10.2014
Tervehdys La Corunasta!
Biscajan ylitys sujui niin vauhdikkaasti, että meillä jäi mukavasti aikaa tutustua La Corunan maisemiin.  Vuokrasimme auton kahdeksi päiväksi.

Ensimmäisenä päivänä ajelimme Finisterren majakalle, joka on Euroopan läntisin paikka.  Se on myös Santiago de Compostelaan omalla caminollaan vaeltavien yksi pysähdyspaikoista.  Maisemat ovat huikeat korkealla kalliolla olevan majakan ympärillä, ja tuntui kummalliselta katsella sieltä merelle, ja ajatella, että muutaman päivän jälkeen katson samaa majakkaa mereltä.
Ajelimme pääteiltä sivussa pieniä kyliä halkovia teitä, ja katseltavaa riitti.
Toisena päivänä teimme tutustumisretken itään, jossa on Espanjan pohjoisrannikon monet hienot kaupungit, ja toinen toistaan upeampia ja pitempiä hiekkarantoja.  Tane ja Jacke uskaltautuivat Atlantin aaltoihin uimaan.
Sississä osataan nauttia myös hyvistä syömisitä, eikä tyylikästä kattaustakaan unohdeta. Eilen oli vuorossa sushia, juustolajitelmaa, erilaisia leikkeleitä, paikallisia tuoreita hedelmiä ja vihanneksia sekä tietysti hyviä paikallisia juomia.
Sitten oli vuorossa Sissin melko perusteellinen huolto.  Tane ja Sakke vaihtoivat keulapurjeeseen uudet skuuttiköydet.  Kaikki vinssit purettiin, laakerit pestiin, ja voideltiin perusteellisesti, ja pienet kitinät olivat pois.  Myöskin konehuone sai kunnon katselmuksen. Näin on Sissi valmis jatkamaan matkaa luotettavasti kohti Kanariaa.  Ensin on kuitenkin edessä Portugalin rannikko, ja sitten 500 nm Lissabonista Madeiralle. Sieltä on enää ”vaivainen” 270 nm Kanarialle.
Täällä on täysi kesä.  Päivälämpötilat 23 paikkeilla, ja yöt n.13. Huomenna lähdemme kohti Lissabonia.  Mitään kiirettä ei ole sillä legi on vain 320 nm ja aikaa kuusi päivää, joten voimme rauhassa tutustua matkalla mielenkiintoisin kaupunkeihin,  ja sattuupa matkalle portviinin synnyinseudutkin.
(kippari Hannu)

WP_002269 (960x720) WP_002273 (960x720) WP_002313 (960x720) WP_002315(1) (960x720)

3.10.2014
Aurinkoinen tervehdys Vigon lahdelta Islas Ciesin edustalta!

Uusi miehistö saapui Sissille 2.10. La Corunaan. Aamupäivän vietimme tutustuen toisiimme ja Sissiin. Teimme suunnitelman seuraavaksi viikoksi, ja se alkoi jo tutulla rutiinilla ruokakaupasta. Kaupasta valittiin tavallista parempia raaka-aineita tulevien päivien tarpeisiin.

Edessä oli heti aluksi yöpurjehdus. Lähdimme liikkeelle iltapäivän laskuvedellä. Satamamaksun yhteydessä koin miellyttävän yllätyksen, kun saimme satamalta lahjaksi hienon pakkauksen, jossa oli puna- ja valkoviinipullot sekä vesipullo. Näin toimii markkinointi…arvatkaa, mihin satamaan aina kiinnitytään La Corunassa…Marina Real aivan vanhan kaupungin ytimessä!!!

Purjehdus alkoi kevyessä tuulessa, mutta ennusteen mukaan se voimistui tasaisesti. Samalla maininki kasvoi jo kiitettäviin korkeuksiin 4-5 m. Upeasti Sissi kipusi mainikien rinteitä ylös, ja lasketteli alas. Reilun kahdenkymmenen mailin jälkeen alkoi aurinko laskeutua horisonttiin ja taivaan ”nappikauppa” alkoi vilkkua. Koska kuu oli hyvin kirkas, lopullinen tähtitaivas alkoi loistaa vasta meren ottaessa kuun syleilyynsä.

Yöpurjehdus tarjosi taas upean kokemuksen komeita maininkeja, joiden puhinan ruorimies kuuli jo kaukaa. Merellä oli kalastajien lisäksi muitakin kulkijoita, joista suurin oli hollantilainen 57m pitkä purjelaiva. Sen kanssa teimmekin matkaa aina Finisterren edustalle saakka. Siinä taas tapahtui ihme, kun tuuli kuoli aivan kokonaan ja meren pinta tyyntyi. Tyynellä merenpinnalla loisti fosforiplankton ja delfinien silhuetit kiitivät Sissin ympärillä. Kone oli taas otettava avuksi, ja päätimme poiketa Vigon lahdelle Islas Ciesin hiekkarannan edustalle.

Laskimme ankkurin, ja totesimme, että ei meillä olekkaan kiirettä Bayonan satamaan vaan jäämme tähän yöksi. Pihvit pannulle…sitä ennen kuitenkin uimaan. Mm näistä on hyvä purjehdusmatka tehty.
(kippari Hannu)
Rantahiekkaa...

Isla-Ciesin hiekkarantaa...

Isla-Ciesin hiekkarantaa…

11.10.2014
Islas Ciesin edustalla vietetyn rauhallisen yön jälkeen, oli vajaa kymmenen mailia Baionaan. Vanha kaupunki tarjosi taas meille kaikille mukavia hetkiä niin ruokailun kuin shoppailunkin merkeissä. Ari ja Heidi inostuivat ostamaan vaatteita ja Harri jätti osan hiuksistaan Espanjaan.

Vaikka kaupunki itse oli hyvin viehättävä, oli sataman palvelut jo parhaat päivänsä nähneitä, eikä yksi matkan kalleimpia satamamaksuja enää tuntunut antavan katetta.
Baionasta lähdimme yön jälkeen laskuvedelle. NW maininki oli komeaa ja tuntui hyvältä, kun saimme purjeet vetämään tunti satamasta lähdön jälkeen. Taas oli genaakkeri paikallaan, ja matka joutui hyvää vauhtia. Tuuli voimistui jo 10 m/s ja suunta oli liikaa ulos merelle, ja päätimme jiipata ottamalla genaakkeri sukkaan ja jatkaa toisella halssilla. Se ei mennytkään kuten ”Strömsössä”…genaakkerin sukka oli jumittunut jostain ihmeen syystä, ja meidän piti ottaa genu alas nostimella. Siinä tuulessa ja liki 4m:n mainingissa se kysyi miehistöltä taitoa. Kaikki meni hyvin siihen saakka, kun genaakkeri oli jo kannella…Ari makasi selällään purjeen päällä, ja Harri yritti kaikin keinoin pitää köydet sisällä, mutta mahdottomiin suorituksiin ei purjehtijakaan yllä. Yksi köysi kiertyi keulavalon ympärille, ja Atlantti otti omansa. Voima on ollut melkoinen, sillä 3 mm:n teräskiinnike taipui kuin muovailuvaha. Onneksi Harri päästi irti köydestä ajoissa.

Valoisaan aikaan saavuimme Portugaliin Povoa de Vartzimiin. Tuuli oli edelleen sen verran kova, että meitä yritettiin siirtää satamassa mielestämme huonoon paikkaan, ja pienen neuvottelun jälkeen saimme jäädä valitsemaamme paikoillemme.

Seuraavana päivänä asennettiin uusi punainen keulavalo, ja se olikin tarpeen, sillä edessä oli taas yöpurjehdusta. Kävimme vielä iltakävelyllä ”kylillä”, ja totesimme Portugalin alhaisen hintatason. Kahvilassa letut neljälle hengelle jätskeineen ja kahveineen hintaan alle 15 €!!!!

Matkan oli kuitenkin jatkuttava, ja illan laskuvedelle läksimme 120 nm legille kohti Penicheä. Maininki oli edelleen tosi korkeaa…Navtexin mukaan NW swell 4-5 m. Kalanpyydysten väistely, joita muuten riittää Portugalin rannikolla, toi oman lisäjännityksen matkaan. Tuuli heikkeni auringon laskun myötä niin, että Yanmar oli otettava avuksi, eikä se enää virinnyt yhtä yritystä lukuun ottamatta ennen Penicheä. Siellä on vain yksi laituri vierasveneille, ja meille tila löytyi ystäväällisten ranskalaisten veneen kyljestä.

Peniche on vilkas kalastajakaupunki, ja sieltä ei kannata lähteä käymättä nauttimassa tuoretta ja edullista kalaa.

Tarkoitus oli lähteä seuraavana aamauna kohti Lissabonia, mutta sääherra muutti suunnitelman ja antoi kovan vastatuulen muodossa meille yhden lisäpäivän Penicheen. Heidin aikataulu lennon suhteen alkoi mennä punaiselle, ja haikein mielin saattelimme hänet bussiasemalle kohti Lissabonia.
Yön aikana tuuli kääntyi ennusteen mukaan länteen, ja samalla heikkeni. Aamulla se oli jo niin heikko, että ilman koneen apua emme päässeet edes ohjailuvauhtiin. Cascaisiin saavuimme illlan suussa, ja siitä alkoikin pieni jännitysepisodi.

Olimme lähteneet Suomesta edellisen vakuutuskauden aikana, ja tarkka toimistotäti huomasi, että meillähän on ”illegal” vakuutustodistus, ja siitä voi saada Portugalin vesillä tuhansien eurojen sakon!!!! Ei auttanut, vaikka kuinka selitin, että meillä on pysyvä vakuutus, ja päivämäärät tarkoittavat vain edellistä maksukautta. Satamaan ei ollut asiaa, ja meidän olisi pitänyt ottaa yhteyttä Maritimepoliceen!!! Lupasin hoitaa asian kuntoon aamuun mennessä, ja saimme luvan yöpyä polttoainelaiturissa. Onneksi sain Mikaan yhteyden Kroatiaan, ja pikainen suunnittelu puhelimessa menettelytavasta. Sähköposti Yacht-Pooliin, ja sieltä tuli vielä illalla klo 20,14 uusi vakuutustodistus kymmenellä kielellä!!!! Loistavaa palvelua!!!
Toimisto oli kuitenkin jo kiinni, ja yö meni laiturin kitinöitä kuunnellessa. Aamulla oli mukava mennä toimistoon, ja kerttoa, että paperit ovat kunnossa. Kysyivät vielä, että kaikkiko?! Nyt pääsimme satamaan, ja saimme vielä toimistosta hyvän viinipullopakkauksen.  Purjehdus on joskus myös tiukkaa asioiden hoitoa.

Madeiralle näyttävät tuulet niin mielenkiintoisilta, että reittisuunnitelma on tehtävä tavallista huolellisemmin…mutta se on sitten uuden stoorin paikka.
(kippari Hannu)

WP_002328 (720x960) WP_002329 (960x720) WP_002342 (720x960) WP_002338 (960x720)

Keulna voi paikata myös näin

Keulan voi paikata myös näin

 12.10.2014
Tervehdys Portugalin Cascaisista!

Iberian niemimaan tuulet osoittivat taas oikullisuutensa tähän aikaan vuodesta. Finisterren edustalle kehittyi kiukkuinen ja syvä matalapaine. Sississäkin seurattiin tarkoin sääkarttoja ja Navtexin viestejä. Laituriparlamentissä ei ollut kenelläkään muita parempaa kerrottavaa. Eräs kippari kertoi odotaneensa sopivaa sääikkunaa jo kolme viikkoa. Satama onkin täynnä odottavia veneitä.

Mekin teimme lähtösuunnitelmia 500 mailin legille, mutta sääkartat muuttuivat sitä tahtia, että aina oli lähtöä lykättävä, sillä turvallisuus on ykkösasia!! Eilen illalla (11.10) alkoi pohjoinen taivas tummua paksuista pilvistä, ja uukkosen kumu kuului jo kaukaa. Navtexiin tuli viestejä, että pohjoisempana olevia satamia oli suljettu mm. Figueira da Foz.

Vaikka monenlaisia viestejä olen Navtexitä lukenut mm. varoitus heinäsirkkaparvista Afrikan ja Kanarian välillä, niin nyt tuli uusi ”cyclonic cirkulation”. Heawy waves warning yli 5m ja gale warning oli nähty jo aiemmin.

Yöllä sitten meni sataman yli kolme cyklonia. Veneissä paloi valoja koko yön, ja hurjasta sateesta huolimatta kansilla oli liikettä tarkastamassa fendareita ja kiinityksiä. Sissinkin kipparilla oli hyvin katkonainen yö. Atlantilla on kehittynyt todella laaja matalapaine, ja Pohjoisen Atlantin säätilaa säätelevä Azoreiden korkeapaine on ties missä, ja tällä hetkellä on liikkeellä kolme muutakin matalapainetta. Tämä odottelu kuitenkin kuuluu tähän harrastukseen, ja toivottavasti me pääsemme liikkeelle jo pikapuoliin.

B-suunnitelmia kuitenkin on laadittu miehistön aikataulujen vuoksi, mutta vielä ei ole toivoa menetetty. Jos joku positiivinen asia tästä sateesa täytyy etsiä, niin ainakin Sissin kansi on puhdas suolasta.

(kippari Hannu)

…13.10 näytti sääikkuna sopivalta aloittaa legi kohti Madeiraa. Klo 20 lähdimme jo pimenevään iltaan merelle. Heti aallonmurtajan ohitettuamme alkoi maininki kasvaa ja veneessä kolisi kaapeissa. Avasimme isoapurjetta puolet ja satamassa keulalle vaihdettu fokka kokonaan. Tämä yhdistelmä tuntui toimivalta ja Sissi kiiti komeassa aallokossa parhaimmillaan 17 m/s sivutuulessa liki 10 kn vauhdilla.

Yön aikana kävi kuitenkin selväksi, että varasuunnitelma oli otettava käyttöön. Nukkuminen veneessä oli mahdottomuus kokemattomille. Aamun valjettua näkyi aallokko, joka oli kunnioitettavan kokoista ( 4-6 m ) ja hyvin sekavaa. Niinpä Sao Viceneten niemen jälkeen suuntasimme Lagosiin.

Kiinnityimme odotuslaituriin, ja kippari marssi asiapapereiden kanssa satamatoimiston kuulemaan, että satama oli täynnä! Saimme kuitenkin luvan yöpyä odotuslaiturissa. Illan aikan kylkeemme kiinnittyi sakasalaisvene, jonka jo näimme Cascaisissa. Hekin kertoivat, että meno Madeiralle oli mahdotonta niissä olosuhteissa. Rauhallisesti nukutun yön jälkeen ilmeni, että odotuslaituriin oli tullut vielä kolme muuta venettä Cascaisista.

Kippari kävi aamulla toimiston WiFi alueella tarkistamassa uudet sääkartat. Niistä paljastui sään nopea vaihtuminen. Aiemmin heikoksi kuvattu matala, oli syventynyt nopeasti, ja siirtynyt aiempaa ennustetta idemmäksi. Nyt sen reunat pyyhkivät jo Madeiraa ja Teneriffaa. Sieltä sen ennustettiin kääntyvän takisin länteen ja täyttyvän samalla. Matalan länsipuolen tuulet olivat jo värjätty punaisella, mikä tietää liki 25 m/s tuulia. Niistä on pysyttävä poissa!!!

Laituriparlamentissa toisten veneiden kipparien kanssa kertailimme kokemuksiamme 120 nm matkalta Cascaisista Lagosiin. Totesimme myös yhdessä, että nyt on seurattava ja odotettava rauhassa syvän matalan arvamattomia liikeitä. Totuus merenkulkijalle on, että kaikkein luotettavin sääennuste tulee NAVTEXISTÄ, mutta perustuuhan se tehtyyn havaintoon, ja on suunniteltu merenkulkijoille!!

Nyt oli selvää, että Madeira jää väliin, ja lähdimme vielä reilun 25 nm:n päähän itään Albufeiran edustalle ankkuriin yöksi. Kippari oli ostanut uuden siiman, ja laitoimme matkalla Rapalan vaappumaan perään. Hetken kuluttua ihmettelimme, miksi lokit parveilevat veneen perässä vähän matkan päässä. Ja selvisihän siihen syy. Ne kertoivat, että teillä on kala koukussa. Auringon lasku osoittautui taas varmaksi tärppiajaksi, ja pienen hetken kuluttua oli neljä pulleaa makrillia fileerattu paistokuntoon. Vietimme yön taas melkoisessa keikutuksessa ankkurissa.

Aamulla olimme kaikki valmiita palaamaan Lagosiin, ja tällä kerralla pääsimme suoraan satamaan.

Vaikka emme päässeetkään tavoitteeseemme Madeiralle nostimme yhdessä lasin meren voimalle ja järkeville päätöksille sekä Sissille, joka on taas näyttänyt turvallisuutensa ankarissa olosuhteissa. Olimme saaneet kuitenkin hienon kokemuksen Atlantin voimasta, ja purjehtineet huimissa aalloissa. Iltaa vietimme legikokemuksia kerraten, ja Lagosin 25 asteen lämmöstä nauttien.

Uusi miehistö saapui Sissille 17.10 lähes samaan aikaan, kuin edellinen miehistö lähti kohti Lissabonia linja-autolla. Teimme yhdessä reittisuunnitelman lähteä aluksi lähes suoraan etelään, ja läheltä Afrikan rannikkoa kiertää kohti Teneriffaa. Tämä oli varotoimi, sillä emme vieläkään täysin luottaneet matalan pysyvän Madeiran paikkeilla, ja kääntyvän sieltä länteen.

Uusi miehistö hoiti kaupassakäynnin, ja bunkrauksen kuuden päivän purjehdusta varten. 18.10. aamun sääennusteen tarkistuksen jälkeen olimme valmiit lähtemään merelle, ja iloksemme huomasimme, että pari muutakin venettä oli samaan aikaan odottamassa nostosillan avausta. Hyvä luovituuli kuljetti Sissiä suuntaan 190 astetta. Meri oli rauhallinen, ja matkanteko sujui hyvin kolmen metrin mainingeissa, joita Navtexin mukaan riittää kolmeksi vuorokaudeksi.

Päivä alkoi vaihtua illaksi, ja suunnittelimme yövahdit neljän tunnin mittaisiksi. Meripahoinvointikin yritti tulla Sissiin, mutta tällä kerralla se ei saanut kunnon otetta. Koska kuu oli enää pieni sirppi aamuöisellä taivaalla, näkyi tähtikirkas taivas taas uskomattomalla loistolla. Myöskin fosforiplankton loisti tavanomaista kirkkaammin, ja oikein säkenöi. Erityisen upeat vanat jäivät Atlantin pintaan, kun delfiinit kävivät saattelemassa meitä, ja niiden selkäevä leikkasi meren pintaa.

Kolmantena yönä yövahtilaiset näkivät komeata salamointia läntisessä horisontissa. Kaikki toivoimme, että pilvirintama pysyisi siellä, ja pysyihän se. Vielä seuraavanakin yönä oli salamointi ajoittain melkoista.

Päivät kuluivat yllättävän joutuisasti, ja lepohetkiä pidettiin päivälläkin oman tuntemuksen mukaan. Pikkuhiljaa alkoi swelli laskea, ja pystyimme jo nukkumaan oman vapaavahtimme ajan melko rauhallisesti.

Viidentenä iltapäivänä oli edessä taas melkoinen tumma pilvirintama. Tutkimme sääkarttoja, ja luimme Navtex viestejä. Niissä ei ollut meidän sijaintiimme mitään erikoista tapahtumassa. Illan aikana taivaanranta alkoi hiljalleen vaaleta, ja taas oli edessä tähtikirkas rauhallinen yö.

Teneriffalle Santa Cruziin saavuimme klo 03.00 komeasti tykkien jylistessä. Sotaharjoitukset olivat käynissä meko lähellä kaakossa, ja näimme komeita kranaattien räjähdyksiä ilmassa.

Kiinnityimme Darsena Pesceran tankkauslaituriin, ja ehdimme ottaa ”mukavat” neljän tunnin unet ennen aseman aukeamista.

Täällä oli erikoinen systeemi…ensin piti maksaa joku summa kassalle, ja vasta sitten sai mittarista ainetta. Jos kaikki ei mahtuisi tankkiin, niin rahaa ei kuitenkaan saa takaisin?! Tankkauksen jälkeen söime vielä aamiaisen, jonka jälkeen siirryimme neljän mailin päähän Marina Atlanticoon.  Satamahenkilökunta tuli vastaan, ja opasti meidät hyvälle paikalle auttaen vielä kiinnityksissä. Tämä oli hyvää palvelua.

Santa Cruzissa saimme kuulla hollantilaiselta purjehtijalta, että Madeiralla oli tosiaan ollut hurja keli kaksi vuorokautta, ja lentoliikennekin oli ollut poikki. Funcalin satamasta oli kehotettu lähtemään Kanarian suuntaan ennen rajuilman tuloa. Rintama oli kurittanut myös Teneriffaa hurjan kaatosateen ja tuulen muodossa, ja siitä me näimme mustan pilvirintaman. Olimme onnekkaita, ja tehneet oikean reittisuunnitelman purjehtia tarpeeksi itään. Lähimmillään rintama oli ollut meistä arviolta vajaan 300 mailin päässä lännessä.
Tällä tämän matkan pisimmällä legillä jäi perävanaa 668 nm.
Nyt oli Sissi suoriutunut ensimmäisestä haasteestaan kohti Karibian lämpöisiä vesiä. Helsingistä lähtien on maileja kertynyt 2801.
Purjehduspäiviä 40 vrk, joten satamissa ei ole liikaa aikaa vietetty.
Sissi on moitteettomassa kunnossa jatkamaan eteen päin 23.11.2014 ARC fleetin mukana Atlantin yli Mikan ja Naken komennossa. Onnea heille!!
Kiitos kaikille, jotka olette seuranneet Sissin matkaa näin kirjallisessa muodossa, ja erityiskiitos miehistöille!!! Olemme saaneet yhdessä jakaa hienoja kokemuksia.
Purjehdus on ISO ILO ja valtameripurjehdus ERITYISEN ISO ILO. Tervetuloa mukaan!!!!

WP_002368 (960x720) WP_002383 (960x720) WP_002388 (960x720) WP_002397 (960x720)

Terkuin Sissi ja sen kippari Hannu

3.11.2014
s/y Sissi lepäilee nyt Teneriffalla ja siirtyy pikku hiljaa kohden Las Palmasia. ARC 2014 -seiluu odottaa…
Luppopäivinä voi vaikka käydä merellä pikkuseiluulla hakemassa iltapalaa.
?????????? ?????????????????????????????????????????????????????

 

 

14.11.2014
Tervehdys Teneriffan lämmöstä!
Sissi on levännyt alkumatkan jälkeen Marina Atlanticossa Santa Cruzissa.  Päivät ovat kuluneet pääosin lomatunnelmissa, mutta huoltohommia on tehty Atlantin ylityksen turvaamiseksi.
Konehuoneessa on vietetty muutama tovi.  Sissin oma 6 kW:n dieselgeneraattori on ajoittain oireillut ylikuumenemisesta.  Viaksi paljastui yksinkertainen mahdollinen…termostaatti.  Nyt voidaan käyttää tarvittaessa 230V:n jännitettä ja sen myötä veneen ilmastointijärjestelmää.
Satelliittipuhelinta on testailtu, ja toiminnassa ei ole ollut häiriöitä.  Sississä on tietokoneella koko maailman merikortit, ja satelliittipuhelimen kautta ladatut sääennusteet (isobaarikäyrät ja tuulivektorit) avataan suoraan karttapohjalle.
Sääkartat ladataan yleensä kolmeksi päiväksi eteenpäin, ja näin on mahdollista verrata tuloksia, ennakoida tulevia sään muutoksia, sekä valita parhaat mahdolliset suunnat. Tämä on erittäin tärkeää valtameripurjehduksessa.
Maanantaina Sissi nostettiin ylös telakalle pohjan ja sinkkien kunnon tarkistamiseksi.  Tämä toimenpide osoittautui tärkeäksi.  Myrkkymaali (Jotun) oli vataosin erittäin hyvässä kunnossa.  Peräsimen ja kölin etureunat ovat altteimpia kulutukselle, ja niihin lisäsimme kerroksen tuoretta jotunia.
Peräsinakselin ja potkurin sinkeistä sensijaan ei näkynyt jälkeäkään, vaikka ne vaihdettiin heinäkuussa Suomessa. Tämä tarkoittaa sitä, että sinkit ovat täyttäneet tehtävänsä kiitettävästi.  Atlantin korkeasuolaisen veden alueella kutsutaan näitä sinkkejä kuormittavia satamia nimellä ” hot marinas”.  Normaalisti Hallberg Rassyn omissa huolto-ohjeissa kehotetaan vaihtamaan sinkit puolen vuoden välein, mutta tarkistukset näillä hot marinas alueilla on tehtävä useammin.  Tämä lisäohje osoittautui nytkin tarpeelliseksi.

Potkurissa ei näköjään myrkkymaali pysy, ja siksi emme sitä maalanneet, mutta eipä siihen ollut tarttunut yhtään näkkiäkään.  Potkurin puhdistaminen on helppoa tehdä sukeltamallakin…onhan vesi Sissin ympärillä kuukauden kuluttua turkoosinkirkasta ja 28 asteista!!! Taittolapasysteemi voideltiin hyvin, ja kyllä se toimi pehmeästi telakalta satamaan ajettaessa.
Teknisesti Sissi on nyt varmassa kunnossa, missä se on tietysti koko ajan.  Karibiaa ja jo Atlantin ylitystä varten asennetaan vielä Las Palmasissa bimini, joka sekin on teetetty tavallista vahvemmista tarvikkeista.
Täällä Marina Atlanticossa on eletty viime päivinä useimmissa veneissä valmistautumisen merkeissä.  Laituriportin lähelle on pysähtynyt kauppojen kuljetusautoja, jotka ovat purkaneet kuormittain juomaa ja ruokaa pitkänmatkanpurjehdusta varten. Mastoissa on näkynyt puosuntuoleissa rikitarkistuksia tekeviä.  Muutamasta on otettu masto laiturille…uusittu vantteja ja kiinnityksiä. Kukaan ei halua lähteä valmistautumatta huolellisesti Atlantin haasteisiin.

Sääennusteet näyttävät tämän vuoden ylittäjille hyviltä, ja pasaatit ovat alkaneet tavallista aikaisemmin.
Täällä satamassa on päivä päivältä enemmän aukkoja laituripilttuissa.  Ylihuomenna irtoaa Sissin köydet täältä Teneriffalta, ja aloittaa 55 mailin purjehduksen Las Palmasiin, jossa varmasti riittää sähköistä tunnelmaa ARC ohjelman muodossa.
Kippari Hannulle tulee nyt lyhyt ero Sissistä, mutta onneksi heti tammikuussa näemme jälleen, ja vielä hieman lämpimämmässä ja takuuauringossa!
(Kippari Hannu)

Sissi nousee telakalle

Sissi nousee telakalle

Potkurin sinkit kadonneet

Potkurin ja akselin uudet sinkit

Puhdas pilssi

Puhdistettu pilssipumppu

Pilssistä löytynyttä

Pilssistä löytynyttä..

ARC lähestyy ja seuraavat päivitykset laitetaan ARC 2014 pääotsikon alle

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

81 + = 88