ARC 2015

STARTTI: 22.11.2015 Las Palmas klo 12.30 (UTC)
MAALI: St. Lucia noin 18 vrk lähdöstä…

Tällä sivulla seuraamme s/y Sissin matkaa kohden Karibiaa.
Sissi lähti miehistön kanssa kohden Teneriffaa sunnuntaina 11.10.2015

Saamme sateliittipuhelimen välityksellä päivityksiä etenemisestä.

—————
Torstai 10.11.2015  on toivoa täynnä…..
Kun genaakkeri oli pois pelistä, luulimme olevamme perillä Rodney Bayn lahdella vasta perjantaina päivällä. Sissi näytti kuitenkin todellisen luonteensa merenkulkijana, ja vaikka pienensimme purjeita, kulki Sissi sellaista vauhtia, että tiesimme tulevamme perille pimeän aikaan. Torstai päivänä ei tapahtunut mitää suurta ja erikoista kirjoitettavaksi. Kaikki olivat jo mieleltään maalissa, vaikka Mikko oikein muistuttikin, että ei nyljetä karhua, ennenkuin se on kaadettu. Päivä kului enemmän tai vähemmän tabletin ja plotterin katselulla, mihin aikaan olisimme perillä…vieläkö torstain puolella ehdittäisiin.
Kun teimme viimeisen jiipin kuljetti suunta jo suoraan Pigeon Islandin eteen, jossa piti ensimmäisen kerran ottaa yhteyttä ARC maalipalveluun.  Nyt olimme lähes sivutuulessa, ja Mikaelin kanssa purimme keulasta puomijärjestelyn pois, ja jatkoimme ”peruspurjeilla”.
Ei Atlantti meitä kuitenkaan vielä ihan helpolla päästänyt, ja ehkä koko legin nopeimmat reivaukset ja purjeen avaukset oli tehtävä, sillä useita aika napakoita squalleja kävi päälle vielä loppumaileilla.  Miehistö toimi kuitenkin ammattipurjehtijan tavoin, ja manööverit sujuivat mallikkaasti. Viimein pääsimme kiertämään Pigeon Islandia, ja ARC maalilinjalta tuli hyvät ohjeet loppusuoralle. Varmistivat vielä, että näemme maalilinjan päissä olevat vilkkuvalot.
Hetki ennen maalilinjaa tuli valokuvaaja kumiveneellään kuvaamaan meitä.  Maalilinja ylitettiin perjantain puolella klo.00.23.12.
Sitten purjeet pakettiin, ja ajettiin Rodney Bayn marinaan meille osoitetulle paikalle. Kun Sissi oli tukevasti kiinnitetty, meille ojennettiin laiturilta mahtava hedelmäkori, ja tietysti rompunch lasit.
Atlantti oli ylitetty, ja nyt saimme vaihtaa vapaalle kaikki. Yö kului melko pitkälle toisessa suomalaisveneessä Vahinessa. Kiitos koko Vahinen miehistölle mahtavista tarjoiluista.
Kiitos myös minun, Sissin kipparin puolesta koko miehistölle hienosta kokemuksesta.  Koko matkan aikana, ei yhtään poikkipuolista sanaa lausuttu toisillemme. Me olimme hyvä ”tiimi”! Suomessa on taas seitsemän uutta Atlantinylittäjää purjehtimalla!!
Mikko tiivisti asian hyvin turkulaisittain :”olik tää ny täsä”?!

Se oli siinä…Kiitokset kaikille meitä seuranneille, ja tsemppejä lähetelleille. Onnea myös matkan aikana kihlautuneille Saralle ja Mikaelille!!
Antakaa kaikki unelmien elää!
Matkaa meille kertyi 2843,3 NM, ja siihen käytimme aikaa 18vrk 14 h 23 min 12 sek. Keskinopeudeksi muodostui 6,7 kn.
Terkuin Hannu S/Y Sissin kippari

Keskiviikko 9.12.2015
Eilen iltapäivällä alkoi Sissillä tapahtua. Kalavehkeet viriteltiin vielä kerran. Yhtenäinen siima oli jo loppu, mutta saimme solmittua ja jatkettua vielä kahdesta pätkästä tarpeellisen määrän.
Niinhän siinä taas kävi, että kala nappasi…mutta lopputuloksena on vain kasa hirveässä sotkussa olevaa siimaa, ja toimimaton kela?!! Kyllä tulee ikävä meidän Mikon edellisellä ylityksellä lainassa ollutta Ambassadeuria. Siinä sentään kesti hammaspyörät isonkin väsytykseen. Nyt on Shakespeare ihan p****na. Kalastuksen tuoma jännitys purkautui, ja kaikki vetäytyivät omiin oloihinsa. Nyt on Sississä kuuma, ja hyttien luukut ovat auki edes vähäisen ilmavirran toivossa.
Illalla auringon laskiessa syötiin Mikon paistamat viimeiset kanafileet, ja taas oli tehty hieno jogurttipohjainen kastike. Voi sitä valkosipulin huurua Sississä. Varmaan ei olisi uskaltanut tulitikkua sytyttää ilman räjähdyksen pelkoa.
Jälkiruuaksi nautimme Saran paistamaa mutakakkua. Kun kakku jaettiin kahdeksaan osaan, piti hakea otsalamppu avuksi, että varmaan kaikki palat olisivat saman kokisia! Mutta aina joku kokee kärsinvänsä vääryyttä?!
Tätä spekulointia riitti siihen saakka, kunnes oli vietetty 2500 mailin juhla.
Koko päivän oli kevyt tuuli, ja genaakkeri toimi hienosti. Nyt teki kippari ratkaisun vastoin aiempia periaatteita, että yöksi aina pienet purjeet, ja päätettiin jatkaa genaakkerilla koko yö. Ei olisi kannattanut…nyt meillä ei ole genaakkeria?!
Aamuyöllä tuli pieni sadekuuro, ja tuuli nousi kympin tietämille, eikä ollut mitenkään puuskainen. Kippari herätti kuitenkin Mikaelin kaveriksi kannelle, josko genaakkeri pitäisi ottaa alas. Kuuro meni kuitenkin nopeasti ohi, eikä genaakkeria kipparin mielestä tarvinnut ottaa alas. Kippari jäi seuraamaan kuuron menoa tutkasta, Mikaelin painuttua takaisin keulahyttiin unille. Sitten vain äkisti Sissi keinahti, ja kuului pamaus, aivan kuin aalto olisi iskenyt Sissin kylkeen. Mikael singahti keulasta ja sanoi:”nyt meni purje”. All hands on the deck! huuto kajahti, ja hetkessä kaikki olivat pelastusliiveissään kannella. Genaakkeri oli meressä paapuurin puolella, ja hyvällä yhteistyöllä saimma sen nopeasti kannelle, ja keulahyttiin suojaan. Suurin vaarahan on, että se kietoutuu köliin, potkuriin ja peräsimeen. Nyt selvisimme pelkällä säikähdyksellä ja purjeneulojakeikalla. Purjekangas jäi täysin ehjäksi, mutta topista molemmat liesmat repesivät irti. Ihmettelimme Mikaelin kanssa, mikä sen aiheutti, koska puuska ei ollut edes kova eikä aallokon pumppausta? Ehkä UV oli tehnyt tehtävänsä. Laskimme,että koko miehistö oli turvallisesti koossa sitloorassa, ja kippari jakoi miehistölle kiitokset hyvästä työstä kannella. Kertasimme vielä tapahtunutta, ja Sara oli ruorin takana, kun hän kiljaisi.
Lentokala, oikein lihava sellainen, lensi suoraan hänen kainaloonsa, mötkähti siitä lattialle, oikoi hämmästyneenä ”siipiään”, ja varmaan harmitteli epäonnistunutta laskeutumistaan. Markku teki pikaisen tutkimuksen tästä eläinkunnan yhdestä ihmeellisyydestä, onko se lintu vai kala. Lopuksi lentokala pääsi takaisin harjoittelemaan lentämistä. Hetken kuluttua vielä toinenkin lentokala mätkähti sitlooraan.
Kippari viritteli genoan ja isopurjeen vetoon, ja näillä nyt sitten mennään loppumailit 250. Aisiin on alkanut ilmestyä veneitä, ja nyt meillä on kuusi venettä ympärillä, kaikilla keulat samaan suuntaan.
Sen verran vauhti putoaa tällä purjesetillä, että maalilinja ylitetään todnäk perjantaiaamun aikana, ja sehän on mukava aika mennä satamaan auringon paistaessa. Valokuvaajakin saa paremmat kuvat!!
Sijainti klo 12.00 15*10,3′ N ja 56*41,1′ W
Logi 2574 NM ja viimeinen 24h 147 NM
Suunta 280* ja vauhti 6,5 kn

Terkuin ja viimeistä kellon siirtoa odotellen…Sissin miehistö.

Tiistai 8.12.2015
Loppusuoralla ollaan… Nyt ei kuu enää nouse yöllä häiritsemään tähtitaivasta. Fleetti alkaa vähän kerrallaan tiivistyä, ja yövahdeissa seurasimme kahta venettä hieman takana. Toinen on Lagoon 620 katamaraani ja toinen Bavaria 50 Cruiser. Samaan tahtiin etenimme ja Bava suuntasi hieman ylemmäksi tuuleen, ja hävisi aisista. Lagoon on edelleen maidän styyran puolella, eikä isosta koostaan huolimatta pääse meistä ohi!! Johanna ja Kristiina olivat viimeistä kertaa aamuyön vahtipari.Sississä aamuyön vahtipari valmistaa aina aamiaisen kahdeksaksi, jolloin vahtivuoro päättyy. Nyt oli hienot tarjoilut, jotka tietysti lisäävät paineita seuraaville. Pöytään oli katettu, kaurapuuroa ja mansikkahilloa, jogurttia ja mysliä, pannulla paahdettuja juustolla ja tonnikallalla täytettyjä kolmioleipiä, hedelmäsalaattia ja tietysti kahvia ja teetä. Mitäs pidätte…? Eilen suunnittelimme, että tänään kisataan perinteinen Atlantik Kruisink Kup…jossa jokainen ohjaa tunnin ajan venettä, ja edetty matka mitataan kymmenysosamailin tarkuudella. Merenkäynti oli kuitenkin sen verran kova, että osallistujien määrä kävi niin pieneksi. Siksi luovuimme siitä. Sen sijaan nostimme genaakkerin keulalle, ja jatkamme nyt sen vetämänä lähes suoraan maaliin. Matkaa on jäljellä 384 nm. Sijoituksemme oli eilisen sijaintiraportin mukaan kuudes, mutta ankara kisa käydään sijoista 6-9. Emme edelleenkään ota riskejä. Kaikki purjeet ovat ehjät, eikä miehistö ole tarvinnut lääkekaapista edes laastaria! Takakannella käytiin ankara Sissin lankutuskisa, jossa ylivoimaisen voiton otti Johanna 2min 30 sek!! WOU…wou…Markku ja Hannu olivat kakkosena ja kolmosena myös yli kahden minuutin suorituksilla. Ei aivan helppo homma keikkuvalla alustalla tehtynä. Nyt on fokus siirtynyt jo maaliin, ja mitä siellä tapahtuu. Tämänhetkisen vauhdin mukaan näyttäsi siltä, että ylittäisimme maalilinjan torstaina iltapäivän tai illan aikana. Siinä on vain yksi olennainen muuttuja, TUULI. Haluaisimme tulla maaliin valoisan aikaan, mutta emme kyllä ala himmailemaankaan, tai odottamaan ”mutkan” takana.
Sijainti klo 12.00 15*07,3’N ja 54*06,3’W Logi 2427 NM, ja viimeinen 24 h 161 NM
Tuuli 9-12 m/s, suunta 265*, nopeus 7,5 kn
Lämpimin terveisin…maalilinjaa odotellen… Sissin miehistö

Maanantai 7.12.2015
päätimme, että tänään on miehistön jäsen Pentin syntymäpäivä!! Onnea Pentille!! Itsenäisyyspäivä jatkui seurustelun merkeissä pitkälle iltapäivään. Pentti ja Mikko hääri pentterissä valmistellen pääateriaa. Menyyllä oli perisuomalainen ruoka lihapullat ja perunamuusi. Sommelier valitsi ruokaviinin Sissin varastosta, ja nautimme myös(kipparia lukuun ottamatta) aperitiivit. Tämä ei tarkoita sitä, että olisimme laistaneet turvallisuudesta, sillä laseja ei täytetty reunoja myöten. Hyvä juhlajuoma vain kruunasi hyvän ja miellyttävän yhdessäolon sekä ruuan. Jälkiruokana oli hedelmäsaläätti ja suklaakonvehdit. Sitten alkoi laulu. Atlantin aalloille kajahti moniäänisesti perineteisiä suomalaisia lauluja. Meillä oli todella hauska itsenäisyyspäivä, jonka kaikki sanoivat muistavansa ikuisesti. Moneen kertaan kaikkien suusta tuli ihmettelyä, kuinka hyvin toisilleen täysin ventovieraat ihmiset sopeutuvat yhteiseloon täysin eristyksissä ja näin pienissä tiloissa. Pienintäkään eripuraa ei ole ollut. Yövahdit pyörähtivät käyntiin, ja uni valtasi vapaavahtilaiset melko pian. Tänä aamuna heräilimme hieman myöhemmin, ja heti alkulämmittelyksi teimme jiipin. Edellisestä taisikin olla jo kolme päivää. Nyt etenemme lähes seitsemän solmun vauhdilla suoraan maaliin. Reittipisteet laitetaan samalle kartalle viimevuotisen kanssa, ja yllättävän lähellä ovat nyt pisteet. Mika, viime vuoden kipparina, saa jo vähän VAPISTA, tuleeko Sissille uusi reittiennätys?! Se on minuuteista tai maileista kiinni. Vähän pohdittavaa teille blogin lukijat, ja laittakaapa omia tulkintoja. Kun nostimme maljoja Saarale ja Mikaelille, tuli valas temppuilemaan Sissin viereen, ja vielä ui meidän vierellä jokun aikaa. Nyt, kun Pentillä on ”syntymäpäivä”, bongasi kansivahti Kristiina kaksi valasta aivan Sissin vierellä styyran puolella. Toinen valas oli n. 10 m mittainen ja näytti pitkää selkää pinnalla muutaman kerran. Sitten ne sukelsivat, mutta näkyivät erittäin selvästi kirkkaassa vedessä, kääntyivät ja menivät Sissin alta häviten suureen tuntemattomaan. Olemme purjehtineet jo lähes 2300 mailia. Onko nämä valaiden näyttäytymiset juhlahetkellä vain sattumaa?
Sijainti klo 12.00 15*59,2’N , 51*33,5’W Logi 2266 NM, ja viimeinen 24 h 163 NM
Tuuli E 8-10 m/s, suunta 260*, nopeus 7 kn
Auringonlämpösin terkuin Sissin miehistö…

—–
Sunnuntai… 6.12.2015 Suomen itsenäisyyspäivä.
Täällä valkeni itsenäisyyspäivän aamu aurinkoisena, ja lämmin tuuli kuljettaa Sissiä kohti maalia. Tätä meille kaikille tärkeää päivää suunniteltiin eilen huolella. Aamu alkaa ”keskusradion” kautta kajahtavalla Finlandialla. Pentti loihtii aamiaiseksi paprikamunakkaat, ja kahviksi keitetään huippuaromikasta Warriorcoffeehousen kahvia. Salongin pöydällä on Fazerin hieno suklaakonvehtirasia ja Pandan Suomi suklaarakeita. Keskustelu sujuu isänmaallisessa hengessä, onhan meillä miehistössä yli-luutnantti, vänrikki, kersantti ja jääkäri. Taustalla soi Suomi 85v juhlakonsertti. Kun vielä Sissi halkoo Atlantin aaltoja ylväästi, niin on meillä tunnelma korkealla. Sivumyötäinen 9-13 m/s tuuli hulmuttaa upeasti Suomen lippua Sissin perässä. Mikko täällä siteeraa hyviä kommentteja Tuntemattomasta sotilaasta. Swelli on taas noussut aika korkeaksi, ja meno keikkuvaa, mutta tähän ovat jo kaikki tottuneet. Yöksi pienennetty isopurje avattiin päiväksi täyteen kokoon. Eilen iltapäivällä seurattiin sadepilvien kulkua, josko ne osuisivat meidän kohdalle. Johanna odotti shampoopullo kädessä makeavesisuihkua, mutta taivaalta ei tullut kuin muutama pisara, joten taas oli ”ämpärisuihkuun” tyytyminen. Merivesi on varmaan 26-28 asteista, joten ei siinä kiljahduksia kuulu, kun sitä päälle kippaa. Tänään otamme takakannella itsnäisyypäivän makeavesisuihkun, ja sitten on niin freesi olo kaikilla. Vaikka täällä ei mediatulvaa kaivata, niin kovin on spekuloitu, miltä mahtaa kokokansan Matti näyttää linnankutsuilla? Laittakaa siitä ja muusta mielenkiintoisesta juhlinnasta meille viestiä. Vauhtia on riittänyt seitsemän solmun paikkeilla, ja nyt näyttää siltä, että olisimme perilla ensi torstaina. Se olisikin hyvä ajankohta, sillä perjantaista etenpäin näyttäisi tämänhetkisen ennusteen mukaan tyyni alue leviävän St Lucian aluelle. Ruokaa ja juomaa on vielä riittävästi, joten meillä ei ole täällä hätää. Oikein hyvää itsenäisyyspäivää kaikille blogin lukijoille ja ystäville sekä erityisesti ”kotirintamajoukoille”!
Lämpimin terveisin Sissin miehistö
Sijainti klo 12.00 16*19,4’N ja 48*44,3’W Logi 2103 NM ja viimeinen 24 h 173 NM
Tuuli 9-12 m/s, suunta 260* ja nopeus n. 7 kn

—–
Lauantai 5.12.2015 itsenäisyypäivän aatto.
Kolmeen päivään ei ole juurikaan tarvinnut koskea purjeisiin. Tradewindit (pasaatit) puhaltavat tasaisena 8-13 m/s voimalla, ja aallokko on n. 3 m korkeaa. Joskus tulee se ”mamma-aalto” ja keinauttaa voimakkaasti Sissiä, joka muuten kulkee kuin se kuuluisa juna. Nyt on ollut aihetta moneen juhlaan. Viimeinen 1000 mailia pyörähti käyntiin puolen yön tietämissä, ja vielä tämän vuorokauden puolella odotellaan 2000 purjehditun mailin täyttymistä. Aamulla käännettiin taas kelloa tunnilla taaksepäin. Olimme ylittäneet 45 W pituuspiirin. Pitkä matka alkaa tehdä tehtävänsä, ja nyt on usein miehistöllä puheenaiheena, koska ollaan perillä, ja mitä perillä tapahtuu. Tämä ”spekulointi” saa aina mielikuvituksen lentämään. Joku odottaa pitkää makeavesisuihkua…toinen pohtii, miltä tuntuu kävellä alustalla, joka ei koko ajan keiku… Tekniika nyttää nyt siltä, että jäljellä on 891 nm, ja perillä olisimme tällä vauhdilla viiden vuorokauden ja kahden tunnin kuluttua?! Eilen oli Sississä pyykkipäivä, ja mantookivaijerit toimivat pyykkinaruina. Peräkannen ”spa osasto” oli myös kovassa käytössä, ja merivettä kaadettiin ämpärillä päälle. Lounaaksi nautimme Johannan inspiroiman bataatti-chili-lime-inkivääri-kookosmaito pyreen ja paistoimme viimeiset mahi mahi fileet. Päivällisenä oli kananuudeliwokki, ja jälkiruokana Mikaelin leipoma suklaakakku, joka oli kuorrutettu nutellalla ja koristeltu persikansiivuilla. Olipa sen jälkeen mukava aloittaa yövahdit…toiset vetäytyivät hytteihinsä. Nyt on yövahdeilla ihaseltavana ääretön tähtitaivas, sillä pieni kuun sirppi nousee taivalle enää muutaman aamutunnin ajaksi. Yöllä vaani taas muutama squalli, mutta onnistuimme sivuuttamaan ne kaikki. Kippari teki tänä aamuna tavallista tarkemman kierroksen kannella, ja tarkasti kaikki kulutukselle herkät kohdat köysistä, pylpyröistä ja mastolta, mutta mitään ongelmakohtia ei löytynyt. Päivät alkavat sulautua toisiinsa, ja yksittäiset tapahtumat eivät enää nouse esille. Levä on sen verran vähentynyt, että kalastus on taas aloitettu. Huomista itsenäisyyspäivää suunnitellaan jo kovasti, ja yksi on varmaa…se alkaa Sibeliuksen Finlandialla, joka soi taatusti riittävällä voimalla Atlantin alloille. Kaikki pukeudumme vähän fiinimmin. Tällaista rauhallista Sissillä… Sijainti klo 12.oo 16*41,5’N ja 45*40,0’W Logi 1931 NM ja viimeinen 24 h 164 NM
Tuuli 8-12 m/s NE, suunta 260 astetta, nopeus n. 7,5 kn

Perjantai 4.12.2015
Mikko löysi taas oikeat sanat, kun yritin keksiä, mitä kirjoittaisimme blogiin eilispäivästä. ”Eilispäivä oli sellainen välipäivä, edellisen kahden actionpläjäyksen jälkeen”. Päivällä raskaat pilvet roikkuivat taivaalla, mutta eivät antaneet sadetta. Tuulta sen sijaan on riittänyt, ja St Luciaa kohden mennään hyvää vauhtia. Mereen on alkanut ilmestyä Sargassomeren levää, joka vaikeuttaa kalastusta, ja siksi vieheet on pidetty partaan sisäpuolella. Yksi toinen purjevene viivähti hetken aisissa. Meillä on mennyt edelleen kaikki hyvin , ja huumori hersyy miehistön kesken. Eilen pojat löysivät Sissistä korttipakan, ja lämmmittelivät muutaman kierroksen ”maijaa”. Aika tasan menivät voitot ja tappiot. Kilpailutoimisto raportoi kaikille vaneille fleetin tapahtumista, ja ”retired” tekstjä on taas lisää veneiden kohdalla päivän raporttiviestissä. Surullisin tilanne on, kun erään veneen ilmoitettiin ottaneen vettä sisään eilen illalla 19.30 UTC aikaa. Neljän hengen miehistö ei saanut tilannetta hallintaan, ja MRCC:Falmouthiin ja MRCC Martiniqueen oli oltu yhteydessä. Pelastuslautta oli aktivoitu valmiuteen, jos vene joudutaan jättämään. May Day viesti oli lähetetty ja Epirb aktivoitu. Tänä aamuna klo 5.00 UTC oli rahtilaiva evakuoinut miehistön, joka oli joutunut jättämään aluksen. Harmillinen tapahtuma, mutta osoitus siitä, että meripelastus toimii, ja laivakin kääntyy hädän hetkellä avustamaan. Näin täällä Sissillä tänään perjantaina.
Sijainti klo 12.00, 17*15,6´N ja 42*43,3´W Logi 1767 NM, ja viimeinen 24 h 163 NM
Tuuli 10-13 m/s NE, suunta 265* ja nopeus 7,5 kn

Torstai 3.12.2015
Tämän päivän blogi on pakko, mutta miellyttävä sellainen, aloittaa eilisen aamun ykkösuutisella, joka on julkaisuvapaa tänään.
Meillä on Sississä aivan tuore kihlapari!!
Eilen aamulla kahden onnellisen ihmisen kasvot loistivt kilpaa yöllä sormiin ilmestyneiden kultaisten sormusten kanssa. Kosinta oli nyt morsiamena purjehtivalle Saralle täysi yllätys. Ihmeesti Mikael on pystynyt pitämään sormuspaketin piilossa tänne saakka. Vielä on hienoja miehiä, jotka kosivat tyylikkäästi!! Heille parhaimmat onnittelut meiltä kaikilta!! Eilinen iltapäivä ja ilta meni oikeastaan tätä aamun tapahtumaa kertaillessa, ja siihen liittyvää uskomatonta valaan ilmestymistä Sissin vierelle temppuilemaan juuri, kun kippari esitti onnittelut morsiusparille, ja olimme nostamassa lasia Sissin sitloorassa. Siinä on sattumaa kerrakseen. Tietysti heti aloitimme spekuloinnin, mitä se tarkoittaa. Vahvimman kannatuksen sai tulkinta, että valaan voima kuvaa juuri solmitun liiton vahvuutta, ja neljä hyppyä tulevaa lapsilukua, jotka ovat varmaan aika vilkkaita. Nyt on Sissi päässyt hyvään vauhtiin, ja mailit taittuvat. Eilen alkoi ensimmäiset pohdinnat perilletulopäivästä. Kippari koetti vähän rauhoitella, että nautitaan nyt vielä viikko tästä purjehduksesta.
Iltapäivän päätteksi aloitti taas virvelin kela oman konserttinsa. Kippari oli nopeasti kannella, ja yritti jarrun kiristämisellä saada kalan vetoa pysähtymään. Nyt oli todella painava hirmu päässä. Vapaa ei voinut ottaa käteen, sillä koko vapa paksua alkua myöten oli aivan kaarella, ja sitä piti tukea takakaiteeseen, ja pidellä kahdella kädellä toiseen suuntaan vastaan. Pari kertaa veto pysähtyi, mutta se oli kuitenkin vienyt siiman ulos jo lähes loppuun, ja se ratkaiseva kolmas veto sitten aiheutti äänen naps…meidät oli voitettu! OLI SE ISO!! Päivälliseksi nautimme pasta carbonaran, jonka reseptin kaikki tuntevat. Tänä aamuna Mikael järjesti aamubrunssin, ja se venyi lähes puoleen päivään. Mikael paistoi lettuja normiaamupalan lisukkeeksi, ja niitä mansikkavattuhillon kera herkutellessamme ihmettelimme vielä eilistä valaan ilmestymisen ajoitusta. Niin voimakas kokemus se oli meille kaikille. Mikko puki sanoiksi eilisaamun :”Siitä kokemukssesta on vaikea mennä yli”!
Sijainti klo 12 18*06,7´N ja 39*58,4´W Logi 1604 NM ja viimeinen 24 h 160 NM
Tuuli NE 10-12 m/s ja suunta 255 astetta

Keskiviikko 2.12.2015
yhdestoista päivä merellä… Eilen herännyt tuuli on jatkunut koko ajan, ja olemme purjehtinet ison ja spiiratun genoan avulla hyvää seiskan vauhtia koko ajan…tai ei sentään. Aamulla alkoi taas kela parkumaan ja sen verran oli kalalla kokoa, että keula piti rullata sisään ja iso skuutata lähes keskelle, että saatiin vauhtia alas. Markku hikoili vavan kanssa ja pako oli mahi mahin luovuttaa. Hannulla onnistui eka koukkaus,ja niin oli liki kympin ”lähiruoka” kannella. Rommia kalan kurkkuun fileiksi, ja nyt se on jo kylmässä odottamassa. Matkan puoliväli saavutettiin aamuyöllä, ja aamulla sitä juhlistettiin pikku tilkalla rommia. Juuri, kun kippari piti ”puhetta”, tuli valas esittämään omat onnittelunsa. Neljä uskomatonta hyppyä meren vaahdotessa alastulosta. Olen nähnyt aiemmin valaan pyrstön heilautuksia, ja kerran ison valaan hypyn, mutta en koskaan tämän kaltaista näytöstä! Valas seurasi vielä meitä hetken aikaa noin 30 metrin pääsä Sissin sivulla, ja näkyi kirkkaassa vedessä upeasti. Saimme siitä hyviä kuvia. Kristiinalla oli jopa GoPro valmiina juuri hypyn suuntaan. Arvelimme sen olevan koon,n. 10 m, ja muodon mukaan ryhävalas? Oli meillä vielä yksi suuri juhlan aihe, mutta annetaan sen jännityksen vielä nosuta lukijoille????!!!
Lounaksi söimme eilen Johannan reseptillä mahi mahia limescheviche graavattuna. Mikä maku… Pojat katselivat elokuvia, ja toiset lukivat,tai vain katselivat katseen vangitsevaa ääretöntä merta. Vaihteluksi kalaruuille, kippari laittoi sitruunakanaa ja riisiä.
Sitruunakana 8:lle
-n. 800 g kanan rintafileitä
– yhden sitruunan kuori
– 2 sipuli
– kolme valkosipulin kynttä
– hunajaa, suolaa, pippuria, chiliä
– 5 dl ruokakermaa
– 6 dl riisiä Kuutioi rintafileet, ja paista niitä hetki pannulla öljyssä. Kuullota kasarissa pienessä öljytilakssa sipulit ja lisää ruokakerma. Mausta kastiketta jo alustavasti suolalla, pipurilla , hunajalla ja chilillä. Lisää raastettu sitruunan kuori. Kaada pannulta kanapalat kasariin, ja anna niiden maustua ja kypsyä loppuun. Voit lisätä vielä lopuksi valkoviiniä… (jätä vähän suuhunkin). Keitä lisäkeriisi.
Yksinkertaista veneruokaa, mutta maittavaa. Illalla keittelimme vielä teet, ja ihastelimme taas uskomatonta tähtitaivasta, jossa tähdet näkyivät nyt todella kirkkaina, kun vajaa kuu nousi vasta klo 23.14. Yövahdit aloittivat, ja toiset vetäytyivät omiin oloihinsa mietiskelemään, kuka mitäkin.
Sijainti klo 12.00 18*59,5´N ja 37*16,9´W Logi 1444 NM viimeinen 24 h 157 NM
Nopeus 6,7 kn ja suunta 240 astetta

Tiistai 1.12.2015
Tuulen odottaminen kannatti! Nyt se on herännyt, ja kuljettaa Sissiä genoan ja ison voimin lähes suoraan maaliin 6,5 kn vauhdilla. Jo illalla tunsimme iholla pienen vireen, ja kohta avasimme isopurjeen ja spiirasimme puomilla genoan ulos. Vauhti ei ollut aluksi suurta, mutta sitkeästi jatkoimma matkaa, kunnes klo 02 Saran ja Mikaelin vahtivuoron päätteksi, otimme puomin pois.
Eilen kävivät delfiinit ilahduttamassa meitä tempuillaan, ja viihtyivät pitkään Sissin keulan edessä. Oli siinä miehistöllä kiva makoilla keulakannella, kun delfiinit olivat vain parin metrin päässä. Pojat Mikko ja Mikael aloittivat leffamaratonin. Sen päätteeksi Mikko alkoi hikoilemaan edellisen yön sekstanttimittausten parissa laskemalla meidän sijaintia.
Kalan määrä alkoi vähentyä jääkaapissa jo niin, että aloitimme kalastuksen uudelleen. Laskimme perään kaksi mustekaljäljitelmää, ja kohta oli molemmissa yhtäaikaa kala. Sara kelasi käsipelillä, ja harmiksi kala pääsi irti. Vapaongessa kuitenkin mahi mahi hävisi taistelun Markulle, ja taas fileerattiin takakannella. Yövahdit totesivat, että tähdenlentoja oli näkynyt tosi paljon. Fosforiplanktonia alkoi näkyä myös eivätkä squallit ole vaivanneet meitä enää kahteen yöhön. Eilisen päivän lounas oli vihersalaatti ja graavi mahi mahi. Johanna on mestari salaattikastikkeiden teossa. Nam!! Päivälliseksi nautimme uunivuoassa kypsytetyt mahi mahi fileet jogurtti tomaattikastikkeessa. Jäipä vielä muutama filepala pannullakin paistettavaksi. Lisukkeena oli perunamuusi. Kuten olette jo aiemmista teksteistä lukeneet, niin Sississä ei syödä ”corned feefiä” peltipurkista, vaan täysiä kulinaarisia nautintoja Me saavutamme huomenna puolivälin ”pyykin”. Sitten ei ole jäljellä enää kuin loput mailit. Saa nähdä, kuka pääsee huutamaan ”La Tierra”…maata näkyvissä. Mutta nyt keskitytään vain hienoon purjehdukseen keukana kaikesta. Meillä on kaikki mennyt todella hyvin, mutta valitettavasti kaikilla ei asiat ole niin. Eilen illalla tuli sähköpostia ARC järjestäjiltä, että taas kahdeksan venettä on joutunut vaikeuksiin…yhdessä tarvitaan lääketieteellistä hätäapua, yksi on palannut Las Palmasiin menetettyään viisi päivää lähdön jälkeen mastonsa (on siinä ollut kova legi palata vastatuulsessa konevoimin Las Palmasiin), Mindeloon Kap Verdelle on joutunut suuntamaan neljä venettä korjauttamaan purjeita…rikkoontunutta puomia…yhdessä on miehistön jäsen ”pimahtanut”, ja hänet täytyy poistaa veneestä…ja yksi moottoriongelmien vuoksi. Jo tässä vaiheessa on yhdellä veneellä polttoaine loppumassa, ja häntä toivotaan toisten avustavan mahdollisuuksien mukaan. Genaakkeri levitettiin Sissiin salonkiin, ja paikattiin siinä olleet pari muutaman sentin mittaista repeämää. Taas se on valmis töihin, kun keli sitä vaatii. Tänä päivänä miehistö vilahti kannelle, kun Markku bongasi valaan aivan veneen vierellä.
Sijainti klo 12.00 20*09,4´N ja 34*47,9´W
Logi 1287 NM ja edellinen 24 h 124 NM
Tuuli 5-6 m/s ja suunta 225 astetta
Kiitos taas viesteistä, ja pitäkää kiinni itsestänne ja toisistanne, että kuulema pohjolassa oleva myrsky ei vie teitä mukanaan.
Terkuin Sissi ja miehistö

Maanantai 30.11.2015
Nyt alkaa tyynessä purjehtiminen riittää!!
Kone on ollut käytössä uimataukoja lukuun otamatta toista vuorokautta. Tuulta vain yksinkertaisesti ei ole. Neljästi on yritetty viritellä genaakkeria keulalle ja kerran genoa spirattuna ja iso virsarille, mutta kun ei tuuli riitä pitämään purjeita auki niin ei riitä. Nyt tiedämme vastauksen laulun sanoihin..” vem kan segla för utan vind?” Ingen kan! vaikka laulussa toisin omahyväisesti väitetään..” jag kan segla för utan vind?!” Niin…nyt edetään kohti etelää, ja 20 N latitudia, josko sen eteläpuolella olisi Tradewindit. On tässä tuulettomuudessa se hyvä puoli, että veneessä liikkuminen on huomattavasti helpompaa. Pitkät laakeat mainingit lempeästi keinuttavat Sissiä, ja kaikki ovatkin kertoneet nukkuneensa viimeiset pari yötä todella sikeästi.
Lämmintä kohti edetään, ja vaikka luukut on auki, niin ”hikkee pukkaa”! Eilenkin päivällä pidimme uimatauon, ja seitsemän urheaa purjehtijaa lillui meressä turvaköydestä kiinni pitäen, kipparin ikuistaessa tapahtuma kameroilla kannelta. Harmi, kun emme pysty lähettämään kuvia täältä, mutta varmaan niitä tulette näkemään.
Eilisen ruokalistalla oli lounaaksi kalakeitto mahi mahista. Soppamestarina hääri Mikaael, ja loppumaustamisessa avusti Johanna. Viimesilauksen makumaailmaan antoi kalasoppaan raastettu sitruunan kuori. Mahi mahi soppa oli niin hyvää, että loput kaavittiin lusikalla kattilan reunoista. Olisi siinä voinut ruokailutapojen tiukkapipoilla mennä ruoto väärän kurkkuun, kun porukalla ryystimme lautasen reunoilta alahuuli pajatsonkupilla viimeisetkin liemen pisarat. Päivälliseksi oli luvassa Saran ohjeen mukainen kesäkurpitsajauhelihapasta. Siinä ensin raastetiin ohuiksi siivuiksi kesäkurpitsa. Jauheliha ruskistettiin pannulla. Sipulit kuullotettiin, ja jauheliha lisättiin pannulle, ja maustettiin. Juuri ennen tarjoilua pannulla kuulotettiin kesäkurpitsasiivut. Lautaselle asettiin ensin ksäkurpitsapeti, jonka päälle jauhelihakstike. Ruokahetken aikana ei paljon puhuttu. Sitä makua, mikä suussa pyöri, ei kannattanut puheilla pilata.! Aurinko laski samaan aikaan edessä, värjäten taivaan uskomattomilla oranssin sävyillä!! Jälkiruuaksi Johanna tarjoili Sissin erikoisen: Tuc-keksit kuorrutettuna Nutellalla…voi kun oli makeaa!! Jotkut nauttivat vielä iltateen takakannella makaillen, ja tähtitaivasta tuijottaen. Sieltä kuului: ”Elämäni hienoin iltateemaisema”! Siihen ei ole lisättävää.
Kiertävät kolmen tunnin yövuorot alkoivat, ja viime yön vuorot olivat: klo 20-23 Sara ja Mikael, 23-02 Pentti ja Mikko, 02-05 Markku ja Hannu, 05-08 auringonnousuvuoron Johanna ja Kristiina. Tapahtumia ei enää ulkopuolella juuri ole, ja lokikirjaan merkittiin yöllä oikealta tulleen 300 m pitkän rahtilaivan ohitus meidän keulan editse 3,5 mailin päästä.
Nyt olemme reilun 500 mailin päässä Kap Verdestä länsiluoteeseen ja vähän yli 1000 mailin päässä Kanarian saarista. Suoraa matkaa St Lucialle on 1660 nm.
Sijainti klo 12. 21*10,5´N ja 32*6,2´W
Loki 1163 NM ja edellinen 24 h 120 NM
Tuuli on NE 1-2 m/s ja suunta 245 astetta.
Kiitos taas terveisistä. Niitä ja tuulta odotellessa Sissin miehistö

Sunnuntai 29.11.2015
Eilinen päivä oli huima. Saatiin todella hienoja kaloja, ja sitten alkoi pikkujoulun vietto. Lounaaksi söimme sushia hetki aikaisemmin Atlantista nostetusta tonnikalasta. Tietysti meillä oli sushiriisiä, ja mauste-etikkaa pirskoteltiin riisiin. Sitten Hannu pyöritti pikkukätösissään riisipallerot tarjoiluvadille, Johanna annosteli vasabin ja Mikael asetteli tonnarisiivut päälle. Lounas tarjoiltiin Sissin ”ulkoterassilla” soijan ja kylmän juoman kanssa. Usea totesi, että hienoin ja paras sushi koskaan. Ehkä siinä oli monella eri tekijällä osuutensa? Sitten Mikko loihti esiin soittimen, ja kuuntelimme ”Raskasta Joulua” CD: ltä Sissin äänentoistoon kytkettynä. Iltapäivärentoutumisen jälkeen alkoi päivällisen valmistus. Nyt oli pannulla hienot lihavat mahi mahi fileet, jotka Mikael oli maustanut suolalla ja pippurilla. Hannu paistoi ne oliiviöljy-voi seoksessa. Sitloorassa valmistui samaan aikaan vielä hengissä olevista salaattiaineista ja tomaateista sekä oliiveista herkullinen vihersalatti. Päivällinen nautittiin ”ulkona” juuri auringon laskiessa läntiseen horisonttiin. Loppuillaksi Sara leipoi vielä mutakakun ja Mikael siihen päälle lopuista banaaneista ja maidosta hienon soseen. Se nautittiin Warrior Coffee Housen todella hienoaromisen kahvin kanssa, odotellessa kuun nousua itäiselle taivaalle. Siinä oli meidän, tämän todella hienon porukan, pikkujoulupäivä Atlantilla kaukana kaikesta. Onko tämä nyt sitten sitä ”laatuelämää”?
Sissin sijainti klo 12 22*08,8´N ja 31*05,2´W
Loki 1043,3 NM ja edellinen 24 h 111,2 NM
Tuuli 1-2 m/s
suunta koneella 250 astetta

28.11.2015
Lauantaita…
Aamulla ennen kahdeksaa oli kannella jo mahi mahi ja yellowfin tuna. Emme ostaneet vasabia turhaan. Saimme vielä kolmannen mahi mahin, joka onkin tähänastisista suurin. Markku fileerasi kaksi ensimmäistä ja Mikael kolmannen. Lounaaksi sushia ja päivälliseksi mahi mahia kasvislisukkeiden kera. Miltäs kuulostaa? Viime yö oli todela kevyttä keliä, ja ajelimme sen virsarilla. Edellisen yön squallisuman jälkeen emme halunneet jättää genakkeria ylös. Tulevana yönä voi olla toisin. Aamulla nostimme taas genaakkerin keulalle, ja vauhti on ollut 4-6 kn paikkeilla, ja suunta melko suoraan maaliin. 900 mailia tuli täyteen Mikon ja Pentin vahtivuorolla. Nyt on lokissa 935 nm, ja ensimmäinen tonni täyttyy ensi yönä. Sitä juhlitaan ”jollain” sitten aamulla. Meillä on edelleen seurana pari purkkaria ympärillä, Carisma II ja Dona Flor… …ja taas kesken kirjoituksen alkoi kela parkumaan. Siima meni ulos melkein kaikki, mutta onneksi jarrun kiristäminen auttoi. Nyt oli iso kala päässä! Pakko oli laittaa kone käyntiin, ja pakki päälle. Mikael ähki vavan kanssa, ja toiset arvelime, mitä oli tulossa. Vihdoin saatiin otus, mahi mahi, venen perään, muutama komea hyppy, jotka Kristiina ikuisti Go Prolla. Onneksi eka koukkaus onnistui, ja kannelle nostettiin huimasti sätkivä 110 cm pitkä, ja arviolta 13 kg:n mahi mahi. Pyrstön rajuja iskuja piti varoa, mutta kiduksiin kaadettu rommi rauhoitti kalan. Sitten poseerattiin ja kuvattiin!!! Mutta kyllä kannatti. Nyt meillä on tuoretta kalaa muutamaksi päiväksi. Teroitin Markulle ja Mikaelille Sissin isoimman ja vahvimman veitsen! Suuret kiitokset tänne Mikan kautta tulleista viesteistä. Niitä odotetaan innolla, ja kaikki olemme aina postin tullessa tietokoneen ympärillä kuuntelemassa. Hienoa, että meillä on niin paljon seuraajia! Olette meille todella tarkeitä!
Sijainti klo 12.00 UTC , 22*45,5´N, 29*07,1´W
Log 932 NM, edellinen 24 h 132 NM
Tuuli NE 4 m/s, suunta 255
Tällaisin ajatuksin tänään. Sissin miehistö.

27.11.2015 Perjantai…
Edellinen yö oli squallien yö. Onneksi Sississä on hyvä uusi laajakaistatutka. Siitä oli helppo seurata lähestyviä squalleja, jotka näkyvät ruudulla punaisina alueina. Välillä suuntamme oli pohjoiseen ja välillä itään, ja yhtä lukuun ottamatta onnistuimme ne välttämään. Ilmeisesti yksi squalli oli hermostunut, että ”kaikki ne väistävät, mutta minä levittäydyn niin laaajaksi, että yli mennään”. Otimme keulapurjeen ja ison sisään lähes kokonaan. Tuuli ei noussut aivan huippulukemiin, mutta kannenpesu sadevedellä oli vähintään riittävä. Klo 04 tuuli sitten tyyntyi kokonaan, ja koneajelu alkoi. Sitä riittikin sitten 12.30 saakka, jolloin nostimme Sissin genakkerin spinnuksi, ja vauhtia on nyt 6 kn, ja suunta hyvä 230 astetta. Tänä aamuna nostimme ensimmäisen mahi mahin kannelle. Ei suuren suuri, mutta kyllä siitä hyvät fileet saatiin. Hyvä alku ainakin. Aamupäivän huippuhetki oli uiminen. Sissi pysäytettiin tyynelle Atlantille. sissin perästä tikkaat alas ja pitkä turvaköysi laskettiin perään. Nyt on kaikilla ”merenraikas” olo. Aamiainen venyi pitkäksi uimatauon takia, ja nyt on Sissin keittokirjaan lisättävä uusi resepti. Banaaniletut. Kristiina kertoi, että joskus retkillä ovat tehneet niitä. Reseptiä ei muistunut mieleen, mutta ainakin banaaniletuissa on munia ja banaania?
Sissin banaaniletut 8 hengelle.
n. 15kpl kypsiä Sissi banaaneja
n. 10kpl raakaa Sissi kananmunaa
n. 3 rkl Sissi vehnäjauhoja
n. 2 tl Sissi sokeria
tilkka Sissi oliiviöljyä
Kaikki aineet sekoitetaan keskenään ja annetaan hetken ”turvota”.
Paistetaan Atlantilla kaasuliedellä 16 cm:n paistinpannulla kauniin värisiksi.
Lisukkeeksi mustikkahilloa.

Tämä kokonaisuus nautitaan suomalaisen erikoiskahvitalo Warriorcoffeehousen, Light Brew Single Origin, juuri Sissille ARC kahviksi paahdettua ja jauhettua Guatemalasta käsinpoimituja 100 % Arabian Coffee Beans pannukahvin kanssa. KOKEILKAA!!

Kuten huomatte, niin tunnelma täällä on korkealla. Aurinko paistaa, ja ilma on lämmin. Merellä on tilaa ajatella tai vain olla. Täällä on rauha kaikesta ulkopuolisesta uutistarjonnasta. Ollaan ihmisen perustarpeiden ruoka, lepo ja suoja, kanssa konkreettisesti! Nyt on meidän vasemmalle puolelle…
(anteeksi kirjoitus keskeytyi… piti käydä koukkaamassa päivän toinen komea mahi mahi kannelle. Se oli tiimityötä. Mikael kelasi, Hannu koukkasi kalan, Pentti haki tainnutusrommin, Johanna kaatoi kurkkuun (kalan) ja Sara kuvasi tapahtuman. Nyt on lähiruokalounas tiedossa!)
…ilmestynyt kaksi purjevenettä. Ovni 445 ja Jeanneau 53. Meidän kurssi leikkaa hieman heidän kurssiaan. 800 mailia tuli täyteeen juuri ennen puolta päivää, ja aivan tuota pikaa on jäljellä enää 2000 nm! Sehän ei ole enää juuri mitään. Sissin sijainti klo 12.00, 23*31,5´N ja 26*48,8´W Log 800 NM ja viimeinen 24 h 127 NM Tuuli 4 m/s, ja suunta 220 astetta, genaakkeri spinnuna ylhäällä

26.11.2015
Neljäs vuorokausi Atlantilla… Eilen illalla vähän ennen auringonlaskua olimme jo vähällä saada kalaa. Ensimmäinen tärppi oli niin kova, että mitään ei ollut tehtävissä, kun vahva vapa oli aivan kaarella, siima vain juoksi ulos, ja sitten naps…! Sen jälkeen vaihdoimme vahvimman siima, joka meillä on ja hieman pienemmän mustekalan siimanpäähän. Lähes peräkkäin tuli neljä tärppiä, joista kaksi kalaa päsimme jo näkemään. Toinen oli tonnikala ja toinen mahi mahi, mutta niitäkään ei saatu Sissin kannelle. Olosuhteet ovat aika vaativat, koska vene kulkee kahdeksan solmun vauhtia korkeassa aallokossa, eikä venettä voida pysäyttää järkevästi. Mutta kyllä me vielä kalaa nappaamme.
Elämä Sissillä on asettunut pitkän matkan seiluun tavoille. Mikko katseli eilen illalla takahytissä läppäriltä ensimmäisen elokuvan ja kirjat ovat tulleet käsiin. Tämä tarkoittaa myös sitä ilahduttavaa asiaa, että loputkin meritaudin oireet ovat hävinneet, ja kirjan tai elokuvan tuijottaminen ei tunnu pahalta. Olemme jatkaneet eilisen jiipin jälkeen samalla halssilla suuntaan 220 astetta, ja 700 mailia tulee täyteen puoli neljän paikkeille. Sää lämpenee selkeästi, ja aurinko on paistanut koko päivän. Edellinen yö oli niin kirkas täysikuun loisteessa, että melkein olisi voinut lukea ulkona. Aisissa näkyi eilen kaksi muuta kulkijaa, ja yöllä perässä yhden aluksen valot. Nyt olemme ”tyhjällä” merellä. Tämän päivän yksi keskustelun aihe on ollut veneseurojen maaomaisuuden hankkiminen. Keskustelu sujui rauhallisesti, vaikka mielipiteet olivat osin erilaisia. Rajoittaahan tämä veneilijöiden vapautta kiinnittyä rannoille. Tänään oli aamiaisena puuroa, kahvia, jogurttia, myslejä sekä hedelmiä. Lounaaksi nautimme lämpimät leivät. Pakastimesta kaivoimme jo jauhelihan sulamaan, ja kohta alkaa Sissin chili con carnen valmistus, jossa on mukana munakoisoa, paprikaa, kesäkurpitsaa, tomaatteja, ja tietenkin papuja. Tänään teimme tuorevihannestsekkauksen, ja yllättävän vähän oli poisheitettävää. Vauhti on pysynyt hyvänä ja kurssi määränpäähän kohtalaisena. Kun merenkäynti ja tuuli vielä hieman laantuu, niin sitten spiirataan keula puomilla ulos ja toivottavasti jossain vaiheessa myös genaakkeri aukaistaan keulalle. Sitä varten on genaakkeripuomin päähän asennettu uusi vahva kiinnitys ja pylpyrä. Täällä kaikki on hyvin. Terkkuja kotijoukoille, ja olisi mukava saada tsemppiviestejä Mikan kautta tänne aavalle merelle teiltä blogin seuraajilta.
Sijainti klo 12.00 24*36,2´N, ja 25*01,2´W Log 673 NM ja viimeinen vuorokausi 177 NM
Tuuli 11-13 m/s, ja suunta 220*.

Keskiviikko 25.11.2015
Sissi on halkonut merta nyt 500 mailia kolmessa vuorokaudessa! Viimeinen vuorokausi oli 182 nm. Tuuli on ollut edelleen melko voimakas 12-15 m/s NE ja allokko 3-4 m. Elämä Sissillä on palannut taas normaaliksi ja meripahoinvointi vain pelkkä kaukainen muisto. Fiilinki on korkealla ja jutut sen mukaiset. Meno on vauhdikasta vaikka isopurje on vain 2/3 auki ja genoa keulalla kolmosreivissä. Balanssi hyvä ja Sissi kulkee kuin se kuuluisa juna.

Ruokailu on tärkeä osa merielämää. Eilen oli pääruokana tarjolla kasvisvokki terästettynä chorizomakkaralla. Kyytipoikana vihersalaatti ja perunamuusi. Kattilat syötiin tyhjiksi. Tänään teemme kasvisjuustomunakkaat. Hedelmiä, banaaneja, omenoita ja appelsiinejä syödään ahkerasti, että ne eivät pääsisi pilaantumaan. Kasviksina meillä on munakoisoa, kesäkurpitsaa, tomaattia ja kaalia. Salaatti on jääkaapissa valmiina pusseissa. Lisäksi tavallista perunaa ja bataatteja. Leikkeleitä on ostettu siivutettuina suoraan lihatiskiltä. Iberian kinkkua 5×300 gramman paketteja ja samoin juustoa 5×300 grammaa. Eiköhän näillä pärjätä.

Kalaonnea ei ole vieläkään ollut, johtuukohan meidän todella kovasta vauhdista? Mutta koko ajan yritetään. Pentin mielestä on hienoimpia hetkiä ollut yöpurjehdukset kuunsiltaa pitkin. Johanna taas koki hienoja hetkiä ensimmäisen yön kovassa kelissä tuulen noustessa 23 m/s ja vauhti oli 12 kn, kun vielä Sissi kulki kuin unelma. Sara tiivisti kokemansa…hienoa! Kristiina kertoi, että kestää vielä hetken aikaa tajuta, missä oikeasti on, ja fiilikset nousevat koko ajan! Mikael on Sissin puhtain jäsen. Hän aloitti ”ämpärisuihkut” takakannella. Mikael on myös häärinyt kannella ammattimiehen ottein preventteriköyden kiinnityksissä, ja hoitanut isopurjetta jiipeissä, jotka eivät ole aivan helpoja tässä kelissä. Jiipit ovat olleet ”kissanpehmeitä”! Mikko totesi Mikaelin eilisiltaisen lausahduksen, että satamissa laituriparlamenttien puheet yksitoikkoisesta ja turhauttavasta Kanaria – Karibia sunnuntaipurjehduksesta olevan täyttä paskaa!! Yotube ARC-cruisailuvideot…ei mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Näin täällä mennään.
Sijainti klo 12.00 26*56,7`N 23*08,7`W log 497 nm, ja viimeinen 24h 182 nm
tuuli NE 11-15 m/s ja kurssi 230*
Terkuin Sissi miehistöineen

24.11.2015
Toinen aamu… Viime yö oli jo huomattavasti miellyttävämpi kuin ensimmäinen. Illalla pienennettiin purjeita squalien vuoksi, mutta nekin pysyivät poissa. Täysikuu valaisi merta, ja monelle olikin yllätys, että merellä ei olekkaan pimeää. Merisairaus alkaa jo poistua, ja koko miehistö on voimissaan. Aamupalalla oli jo lähes kaikki, paitsi viimeisen yövahdein tehneet. Tällaisen pitkän purjehdusken yksi parhaita puolia on nollata itsensä ulkopuolisilta tapahtumilta. Tämä todettiin jo heti aamulla. Mikä päivä tänään mahtaa olla? No ei sillä ole väliä!!!

Kaikki ovat voineet jo nukkua hyteissään, eikä salongin lattiaa enää tarvittu. Kalaonnea ei ole vielä ollut, muta koko ajan yritetän. Kyllä se vielä nappaa!

Toisia veneitä ei ole enää näköpiirissä kuin muutama. Niin ovat kaikki lähteneet omille reiteilleen. Me suuntaamme edelleen länteen, ja saimme taas Mikalta ennusteita, että näin meidän kannattaa jatkaa aina torstaihin saakka. Otimme eilen sääkartat myös satelliittipuehlimella, ja ARC:ltä tulevat myös päivittäin sääennusteet, joten kyllä pohtimista oikean suunnan valitsemiseksi riittää. Tosin tuulen suuntahan se oikeastaan tekee suurimman päätöksen. Sissillä kaikki hyvin! Sijainti klo 12.00 26* 43,2′ N ja 20* 19,6 ’ W Suunta n. 270 – 280 astetta (alemmas ei pääse järkevästi tällä tuulella) Nopeus tuuli NE 11-15 m/s Sissi 7 – 8 kn Kokonaismatka 315 NM ja viimeinen vuorokausi 149 NM

23.11.2015
Hola Atlantilta!

Ensimmäinen vuorokausi takana ja matkaa on tehty 165 nm.
Köydet irrotetiin tuulisessa ja sadekuuroisessa Las Palmasissa klo 12.15, ja ryhmityimme veneletkan perään satamasta ulosajoa varten. Silmäkulma kostui useammallakin miehistö jäsenellä, kun kuuuluttaja hyvästeli meidät matkaan. Aallonmurtajalla oli paljon suomalaisia ja siniristilippuja liehuteltiin hyvän matkan toivotuksin.
Tuuli oli NNE ja voimaa lähtökahinoihin riittävästi 12-15 m/s. Me otimmekin rauhallisesti, ja jäimme suosiolla seurailemaan muiden kiertelyä lähtölinjan luona. Avasimme isopurjetta noin puolet, ja genoan fokkakoon. Kun aalonmurtaja oli ohitettu alkoi keikutus, jota jatkuu vieläkin. Meripahoinvointi mokoma hiipi taas Sissiin, ja muutamalla menee alkumatka ”totuttelun” merkeissä.
Tuulta on ollut koko ajan 15-18 m/s, ja huiput oli 23 m/s. Aallokko on komeaa 4-5 m, mutta hienosti Sissi ottaa ne. Sen verran kova on merenkäynti, että emme ole vielä aloittaneet kalastusta. Kannelle mennään vain, jos on tehtävä jotain. Kaikki toimii hienosti, ja eiköhän parin päivän kuluttua ala jo pentterissäkin porisemaan. Nyt ruokailu on ollut vain muutamalla mielessä, ja pastalla se kuitattiin. Kaikilla ei valitettavasti mene aivan yhtä hyvin. Viime yönä tuli VHF:stä May Day viesti, ja Las Palmasin MRCC vastasi siihen heti, ja ilmoitti lähettävänsä pelastualuksen paikalle. Sakasalaisalus oli menettänyt ohjailukyvyn. Seurasimme myös Vahinen liikkeitä Aisista. Ilmeisesti heilläkin on jonkin sortin ongelmia, koska suuntasivat yöllä kohti Maspalomasia. Eivät kuitenkaan vastanneet meidän VHF-kutsuun, vaikka olivat vain kahdekasan mailin päässä meistä pohjoiseen. Nyt paistaa aurinko, joten lämpimät terkut täältä koko miehistöltä.
Sijainti 23.12. klo 12. 26 deg 49,2 min N, 17 deg 26,4 min W
suunta 234 astetta ja nopeus 7,0 kn, tuuli NE 12 m/s.
Illalla olemme jo kevyemmän tuulen alueella.

Lauantaina 21.11.2015

Hola täältä lämpimästä Las Palmasista!
Lähtökutina alkaa tuntua jo miehistössä. Tulimme juuri kakkoskippariksi nimitetyn Mikko Rouvalin kanssa kipparipalaverista. Tunnin mittaiseksi venynyt tilaisuus oli oikeastaan jaetun materiaalin sisälukua, mutta erittäin kiinnostava oli Chris Tibbsin sääosuus.
Kuten mekin sääkartoista olemme jo nähneet, tulee ensimmäisestä vuorokaudesta hyvin tuulinen. Korkeiden saarten vaikutus ulottuu noin 120 nm etelään rannikosta, ja saarten välille muodostuu ns. ”kiihdytyskaistoja”, joissa nytkin tuulen nopeus nousee jopa 38 kn. Tämä tietää sitä, että pentterissä voi olla vähän hiljaista ensimmäiset vuorokaudet. Sitten tuulet tasaantuvat, ja ehkä hieman tavanomaista voimakkaammat NE tradewindit jatkuvat. Tibbsin suositus oli valita ensin etelään suuntautuva reitti.
Sissi on nyt valmis ja miehistö myös. Tänään sain purjeneulojalta vielä uusitun hyväkuntoisen ”isopurjeen”. Meillä onkin nyt todella hyvä purjearsenaali mukana.  Kaksi isopurjetta, joista toinen alle vuoden ikäinen käytössä, genoa, fokka, myrskyfokka ja genaakkeri.
Aika täällä on vierähtänyt todella nopeasti. Jokaiselle päivälle on ollut monenlaista ohjelmatarjontaa. Me valitsimme naamiaiset ja eilisen farwellpartyn, joka oli huikea lähes spektaakkelimainen. Lavalla oli todella hyvä bändi…tajoilua vaikka minkälaista, ja lopuksi aivan huikkea ilotulitus. Me tuumimmekin, että tämä oli oikeastaan tässä, nyt ei tarvitse enää muuta, kuin purjehtia Atlantin yli St Lucialle.
Miehistön kanssa käymme vielä läpi koko veneen ja turvallisuusjärjestelyt, sekä mikä tehtävä on jokaisella, jos jotain yllättävää tapahtuu.
Terkut kaikille blogin lukijoille ja viestit tänne välittyvät Mikan (mika.piiroinen@purjehdus.net) kautta. Toivottavasti saan joka päivä lähetettyä edellisen vuorokauden kuulumiset.
Sissi miehistöineen ja sen kippari Hannu